جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: زندگینامه

فرندز، دوستان و عاشقان

متیو پری
8 دقیقه
فرندز، دوستان و عاشقان
32
0
معرفی کتاب «فرندز، دوستان و عاشقان»
«فرندز، دوستان و عاشقان» یکی از مهم‌ترین زندگی‌نامه‌های خودنوشته‌ی چهره‌های معروف در سال ۲۰۲۲ نوشته‌ی متیو پری یا آنطور که بیشتر به گوش مردم آشناست «چندلر بینگ» است. او در این کتاب از ماجراهای پشت صحنه‌ی سریال محبوب «فرندز» می‌گوید و مسئله‌ی جدی و کشدار اعتیادش. 
سریال فرندز

هر کاری می‌خواهی باهام بکن، فقط عوضش معروفم کن

هنوز مدت زیادی از انتخاب شدن برای نقش «چندلر بینگ» در سریال تاریخ‌ساز «فرندز» نگذشته بود که متیو پری در دل آرزو کرد «خدایا، هر کاری می‌خواهی باهام بکن، فقط خواهش می‌کنم که در عوض معروفم کن.» پری از این می‌گوید که آرزویش به‌سرعت برآورده شد و به آن میزان معروفیت و موفقیتی که می‌خواست رسید (سریال در روزهای اوجش به ازای هر قسمت یک میلیون دلار دستمزد نصیب بازیگرانش می‌کرد) اما عمده‌ی تمرکز او در این کتاب بر دوره‌ی طولانی و نفس‌گیر اعتیادش به انواع مخدرهاست که بیش از نیمی از عمر را به دست‌و‌پنجه نرم کردن با آن گذرانده است. متیو پری بیش از شصت و پنج بار در مراکز بازپروری بستری و بیش از نه میلیون دلار برای ترک اعتیاد هزینه کرده است. او بر اثر اعتیاد شدیدش در سی سالگی دچار التهاب لوزالمعده شد و در چهل و نه سالگی بخشی از روده‌ی بزرگش ترکید. کتاب نیز درست از همین حادثه شروع می‌شود: از آنجایی که مشاور متیو در مرکز بازپروری خیال می‌کرد که او تمارض می‌کند تا به داروهای مخدر در بیمارستانی دسترسی پیدا کند، اجازه نداد که او خود را به‌موقع به دکتر برساند و همین ممانعت موجب ترکیدن روده و نیاز به جراحی هفت‌ساعته با دو درصد احتمال جان سالم به در بردن شد. او مدتی پس از عمل در اغما بود، جای زخم‌های بزرگی بر روی بدنش باقی ماند و تا نه ماه بعدتر مجبور بود کیسه‌ی کولوستومی را با خود حمل کند که چند بار هم پاره شد و زندگی‌اش را به کثافت کشاند. راستش دست آخر ترس از استفاده‌ی دائمی از کیسه‌ی کلوستومی بود که باعث شد اعتیادش را کنار بگذارد.

خلاصه کتاب فرندز، دوستان و عاشقان

شخصیت آسیب‌پذیر، انزجار از خود، تقلا برای کسب اعتبار

پری علاوه‌بر میل بی‌اندازه‌اش به مشهور شدن، در «فرندز، دوستان و عاشقان» صادقانه از آسیب‌پذیر بودن شخصیتش، انزجارش از خود و تقلاهایش برای کسب اعتبار می‌گوید. او بیشتر سال‌های کودکی‌اش را در کانادا گذرانده و مادرش (ملکه‌ی زیبایی در جوانی و بعدها خبرنگار و رابط مطبوعاتی دفتر نخست‌وزیری) و پدرش (خواننده، بازیگر و مدل) پیش از یک سالگی او از یکدیگر جدا شدند و همین او را از همان ابتدای زندگی دچار اضطراب رهایی و جدایی کرد. پری در پانزده سالگی همراه پدرش به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و آنجا به تنیس و بازیگری علاقه‌مند شد.

مغزم داره سعی می‌کنه بکشدم، خودم می‌فهمم

پری با اینکه از انتخاب شدن برای بازی در سریال «فرندز» در پوست خود نمی‌گنجید («قرار بود آنقدر معروف شم که همه‌ی دردها و رنج‌های سالیان قبل مثل برف زیر پرتو آفتاب آب شه و از بین بره») اما شخصیتی به‌ذات متمایل به اعتیاد داشت. او از هجده سالگی سنگین می‌نوشید و وقتی بر اثر یک جراحت مجبور به مصرف مُسکن شد، پس از بهبود، مصرفش را در عرض هجده ماه به پنجاه و پنج قرص در روز رساند. او به دوستان و خانواده و پزشکان دروغ می‌گفت و خیابان را برای پیدا کردن ساقی متر می‌کرد. کمی جلوتر کتاب شبیه راهنمای مراکز بازپروری می‌شود آنقدر که پری از مرکزی به مرکز دیگر می‌رود و ناموفق بیرون می‌آید. وحشت او از آنچه به سرش می‌آمد ملموس است: «مغزم داره سعی می‌کنه بکشدم، خودم می‌فهمم.»
متیو پری در کتابش از این می‌نویسد که تغییرات ظاهرش در سریال «فرندز» کاملاً وابسته به نوع و شدت اعتیادش بود: «وقتی اضافه‌وزن داشتم، به‌خاطر الکل بود. وقتی زیادی لاغر بودم به‌خاطر قرص‌ها بود. وقتی ریش‌بزی می‌ذاشتم دیگه داشتم زیر کوه قرص‌ها مدفون می‌شدم.»
تصویری که پری از خودش در «فرندز، دوستان و عاشقان» نشان می‌دهد همیشه دوست‌داشتنی و همدلی‌برانگیز نیست ولی شاید همین ویژگی است که باعث می‌شود صادقانه‌تر به چشم بیاید. حالا بزرگترین ترس او در پنجاه و سه سالگی این است که وسوسه‌ی مصرف هروئین دوباره او را از پا دربیاورد اما با همه‌ی وجود تلاش می‌کند پاک بماند و دلش می‌خواهد سرانجام خانواده تشکیل دهد و باقی عمرش را به فیلمنامه‌نویسی بگذراند. 

طرفداران «فرندز، دوستان و عاشقان» دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

‏‫«نوری که در خود داریم‬‏‫: پیروزی بر ناپایداری‬‏‫»، نوشته‌ی میشل اوباما‬‏‫، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه‏‫، ترجمه‌ی هانیه علیایی.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
«زمان اشتباه مکان اشتباه»، نوشته‌ی گیلیان مک‌آلیستر، نشر کوله‌پشتی، ترجمه‌ی فرانک سالاری. (نشر نون هم این کتاب را با ترجمه‌ی روناک احمدی آهنگر و نشر آموت با عنوان «ناگاه،‌ ناکجا» و ترجمه‌ی محدثه احمدی منتشر کرده‌اند.)
«درس‌هایی از شیمی»، نوشته‌ی بانی گارموس، نشر چترنگ، ترجمه‌ی هاله افشاری.
«در جستجوی خویشتن»، نوشته‌ی وایولا دیویس، نشر پردیس آباریس، ترجمه‌ی شهلا واحد.
«کفش‌های دیگری»، نوشته‌ی جوجو مویز، نشر آموت، ترجمه‌ی مریم مفتاحی. (نشر میلکان هم این کتاب را با عنوان «کفش‌هایش» و ترجمه‌ی کیمیا فضایی منتشر کرده است.)
«خوش‌حالم مادرم مرد»، نوشته‌ی جنت مک کوردی، نشر اندیشه‌ی مولانا، ترجمه‌ی الهه علوی.

جوایز بازی در سریال فرندز

مروری بر آنچه خواندیم

متیو پری بازیگر، کمدین و تهیه‌کننده‌ی کانادایی‌آمریکایی متولد ۱۹۶۹ است. او عمده‌ی شهرتش را مدیون سریال «فرندز» است که در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ از شبکه‌ی ان‌بی‌سی آمریکا پخش می‌شد.
او به‌تدریج در سریال‌های تلویزیونی نقش‌هایی جزئی و مهمان گرفت و به‌سبب آشنایی‌هایی که در همکاری با همین سریال‌ها پیدا کرده بود توانست در آزمون بازیگری «فرندز» که ابتدا نامش «شش از یک» بود شرکت کند. او با بیست و چهار سال سن جوان‌ترین عضو گروه بازیگری سریال بود.
«فرندز، دوستان و عاشقان» یکی از مهم‌ترین زندگی‌نامه‌های خودنوشته‌ی چهره‌های معروف در سال ۲۰۲۲ نوشته‌ی متیو پری یا آنطور که بیشتر به گوش مردم آشناست «چندلر بینگ» است. او در این کتاب از ماجراهای پشت صحنه‌ی سریال محبوب «فرندز» می‌گوید و مسئله‌ی جدی و کشدار اعتیادش.
عمده‌ی تمرکز او بر دوره‌ی طولانی و نفس‌گیر اعتیادش به انواع مخدرهاست که بیش از نیمی از عمر را به دست‌و‌پنجه نرم کردن با آن گذرانده است. متیو پری بیش از شصت و پنج بار در مراکز بازپروری بستری و بیش از نه میلیون دلار برای ترک اعتیاد هزینه کرده است. او بر اثر اعتیاد شدیدش در سی سالگی دچار التهاب لوزالمعده شد و در چهل و نه سالگی بخشی از روده‌ی بزرگش ترکید.
پری مدتی پس از عمل در اغما بود، جای زخم‌های بزرگی بر روی بدنش باقی ماند و تا نه ماه بعدتر مجبور بود کیسه‌ی کولوستومی را با خودش حمل کند که چند بار هم پاره شد و زندگی‌اش را به کثافت کشاند. دست آخر ترس از استفاده‌ی دائمی از کیسه‌ی کلوستومی بود که باعث شد اعتیادش را کنار بگذارد.
پری علاوه‌بر میل بی‌اندازه‌اش به مشهور شدن، در «فرندز، دوستان و عاشقان» صادقانه از آسیب‌پذیر بودن شخصیتش، انزجارش از خود و تقلاهایش برای کسب اعتبار می‌گوید.
متیو پری در کتابش از این می‌نویسد که تغییرات ظاهرش در سریال «فرندز» کاملاً وابسته به نوع و شدت اعتیادش بود: «وقتی اضافه‌وزن داشتم، به‌خاطر الکل بود. وقتی زیادی لاغر بودم به‌خاطر قرص‌ها بود. وقتی ریش‌بزی می‌ذاشتم دیگه داشتم زیر کوه قرص‌ها مدفون می‌شدم.»

Separator

یک جرعه از کتاب

«بهشتی» که درونش بودم، بالأخره تمام شد و من پریدم توی هوندا سی‌آر اکس سیاهم و برگشتم سمت کلاب کالیفرنیا، و با کله‌ی آدمی نوزده‌ساله که پُر بود از رؤیای زندگی با کسی که دوستش دارم و علاقه‌ای وسواس‌گونه به او. روز بعد ماجرا را برای کریگ برکو تعریف کردم، او هم چند تا نصیحتِ به‌شدت ضروری به من گفت؛ گرچه نصیحت‌هایی بودند که آمادگی شنیدنشان را نداشتم. گفت: «مراقب باش.» با خودم فکر کردم حتماً داره حسودی می‌کنه، و خودم را برای آن روز کاری آماده کردم؛ با این تفاوت که این بار ولری را دوست‌دختر جدید خودم می‌دانستم. آن روز سر کار جوری که انتظار داشتم، پیش نرفت. ولری هیچ اشاره‌ای به اتفاقی که افتاده بود، نکرد و همان طور که انتظار می‌رفت، داشت عین روزهای عادی دیگر رفتار می‌کرد. من هم سریع دوزاری‌ام افتاد و نقشی که باید را بازی کردم؛ اما از درون داشتم از هم می‌پاشیدم. چند شب را به گریه و بخش عمده‌ای از روز را به خوابیدن بعد از خماری در تریلر کوچکم گذراندم... تازه نگویم برایتان از ساعت‌ها و ساعت‌ها تماشای بزرگ‌تر شدن نقش کریگ به‌عنوان نقش عشقی مقابل ولری... همه و همه باعث شد نوجوانی بسیار غمگین و سرخورده شوم. سریال بازخورد بسیار بدی داشت و من خدا را شکر کردم از اینکه چهار هفته بعد از آن شبِ سرنوشت‌ساز، سیدنی لغو شد و من دیگر مجبور نبودم ولری را ببینم. ولری صدالبته هیچ کار اشتباهی نکرده بود؛ اما هر روز دیدنش و وانمود کردن به اینکه با همه‌چیز خوبم، من را زیادی یاد کاری می‌انداخت که مجبور بودم آن موقع‌ها در اتاوای کانادا هر روز با مادرم انجام دهم.
Separator

درباره نویسنده

متیو پری بازیگر، کمدین و تهیه‌کننده‌ی کانادایی‌آمریکایی متولد ۱۹۶۹ است. او عمده‌ی شهرتش را مدیون سریال پرمخاطب «فرندز» است که در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ از شبکه‌ی ان‌بی‌سی آمریکا پخش می‌شد.
او تا پانزده سالگی همراه مادرش در اتاوا زندگی کرد و وقتی با پدرش به لس‌آنجلس مهاجرت کرد همزمان با تحصیل در مقطع دبیرستان در کلاس‌های آموزش بازیگری و کمدی بداهه شرکت کرد. او به‌تدریج در سریال‌های تلویزیونی نقش‌هایی جزئی و مهمان گرفت و به‌سبب آشنایی‌هایی که در همکاری با همین سریال‌ها پیدا کرده بود توانست در آزمون بازیگری «فرندز» که ابتدا نامش «شش از یک» (Six of One) بود شرکت کند. او با بیست و چهار سال سن جوان‌ترین عضو گروه بازیگری سریال بود.
Separator

سوالات متداول

• نشر میلکان، ترجمه‌ی کیمیا فضایی.
• نشر مون، ترجمه‌ی مرجان حمیدی.
اگر سریال «فرندز» جزو سریال‌های محبوب‌تان است حتماً کنجکاوید بیشتر از واقعیت زندگی دست‌اندرکاران و جزئیات و خاطرات مربوط به ساخت آن بدانید. «فرندز، دوستان و عاشقان» از این دست اطلاعات فراوان دارد. اما در سطحی عمیق‌تر، اگر مایلید دقیق‌تر و صادقانه‌تر از مسیر سخت و پرپیچ‌وخمی بدانید که آدم‌ها برای معروف شدن طی می‌کنند، متیو پری حرف‌های زیادی برای گفتن به شما دارد.
Separator
Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.