جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها

بازی‌های میراث

جنیفر لین بارنز
7 دقیقه
بازی‌های میراث
530
0
همه‌چی یه بازیه!
درباره‌ی رمان «بازی‌های میراث»

معرفی کتاب

رمانی جذاب و مهیج؛ سفری به یک دنیای اسرارآمیز و رازآلود. جهانی پر از معما که تنها پس از حل آن‌ها می‌توان به زندگی ادامه داد. کتابی که در سال ۲۰۲۰ در بیشتر فهرست‌های بهترین رمان‌های سال جای گرفت. منتقدی این رمان را «سرگرم‌ترین بازی‌اش در سال» خوانده بود و منتقد دیگری آن را ترکیبی هیجان‌انگیز از رازهای خانوادگی و عشق‌های ممنوعه در جهان مرموز ثروتمندان خوانده بود که نتوانسته پایان آن را تا صفحات پایانی حدس بزند. هر چه باشد «بازی‌های میراث» رمانی است لذت‌بخش. بی‌خود نیست که یکی از نامزدهای دریافت جایزه‌ی بهترین داستان سال به انتخاب خوانندگان در سایت گودریدز بوده است.

افتخارات کتاب بازی‌های میراث

«بازی‌های میراث» درباره‌ی چیست؟

پیرنگ یا پلات رمان «بازی‌های میراث» هم ساده است و هم پیچیده. سهل و ممتنع است. ساده است چرا که روایتگر فصلی از زندگی اِیوِری گرمز دختری هجده‌ساله است که با خواهرناتنی‌اش زندگی می‌کند. پدرش را که حضور پررنگی در زندگی‌اش نداشته، در پانزده‌سالگی از دست داده، همچون مادرش که او نیز مرده است. ایوری هوش فوق‌العاده‌ای در حل مسئله دارد: چه معما باشد و چه مسئله‌ی ریاضی و چه شطرنج. روزی با گریسون هاتورن نوزده‌ساله ملاقات می‌کند و پسر از او می‌خواهد در مراسم خواندن وصیت‌نامه‌ی پدربزرگش شرکت کند. این آغاز ماجراست. زمانی‌که ایوری وارد عمارت هاتورن‌ها می‌شود که از پولدارترین خانواده‌های امریکاست و وارث ثروت هنگفت این خانواده می‌شود، البته برای رسیدن به این ثروت مسیر طولانی‌ای باید طی کند چراکه پشت این ماجرا معماهای بسیاری نهفته است که ایوری باید آن‌ها را حل کند و به پاسخ سؤالاتش برسد؛ چرا باید وارث ثروت مردی باشد که او را نمی‌شناسد و تاکنون ندیده؟ چرا باید ساکن عمارت شود؟ اینجاست که بعد پیچیده‌ی رمان نمایان می‌شود.

ویژگی‌های «بازی‌های میراث» 

«بازی‌های میراث» از درون‌مایه‌های مختلفی شکل گرفته است. عنصری از حل پازل و معماها را در خود جای داده و لایه‌ای از هیجان و درگیری را برای خوانندگان ایجاد می‌کند. خواننده گام به گام با ایوری همراه می‌شود تا به اسرار خانه‌ی هاتورن پی ببرد. همراه با او سرنخ‌های حل معماهایی که توبیاس هاتورن از خود به‌جای گذاشته را می‌یابد و در کل خواننده مشارکتی فعال در رمان دارد. خواننده‌ای که مانند شخصیت اصلی رمان در داستان غوطه‌ور می‌شود. 
دومین ویژگی رمان توصیف خانه یا همان عمارت هاتورن است. خانه‌ای مجلل پر از گذرگاه‌های پنهان و مملو از راز. لوکیشین قصه در این عمارت رخ می‌دهد برای همین نویسنده تمام قدرت نویسندگی‌اش را برای توصیف آن به کار می‌بندد و در انتقال جزییات عمارت به خواننده موفق می‌شود. 
سومین ویژگی رمان روابط بین شخصیت‌هاست که پویا و چندوجهی است. تعامل ایوری با برادران هاتورن بهترین نمونه است.هر یک از شخصیت‌های «بازی‌های میراث» انگیزه‌های خاص خود را دارند و با تعامل با یکدیگر، شبکه‌ی پیچیده‌ای از اتحادها و دوستی‌ها، رقابت‌ها و دشمنی‌ها و ارتباطات غیرمنتظره در رمان نقش می‌بندد. مانند بسیاری از رمان‌ها اینجا هم هر چه رمان پیش می‌رود شخصیت‌ها تکامل می‌یابند.
ویژگی پایانی رمان «بازی‌های میراث» در چرخش‌های روایی رمان نهفته است. جایی‌که معمایی حل می‌شود، یا مسئله‌ای افشا می‌شود و گره‌ای گشوده می‌شود. این بخش‌های رمان هیجان‌انگیزترین قسمت‌هاست و خواننده را درگیر می‌کند، خواننده‌ای که حالا مانند قهرمان رمان مشتاق کشف حقیقت شده است.

مضامین کتاب بازی‌های میراث

مضامین «بازی‌های میراث»

در کنار خواندن یک قصه‌ی مهیج و پر از معما، «بازی‌های میراث» مضامین دیگری هم دارد. مهم‌ترینش مسئله‌ی «ثروت» و امتیازاتی است که یک طبقه یا بخش‌هایی از مردم یک جامعه برخوردارند. تقابل ایوری فقیر با خانواده‌ی هاتورن، بهترین مقابله میان دو طیف جامعه است و می‌توان آن را به‌صورت نمادین ارزیابی کرد. مقایسه میان دو سبک زندگی، شیوه‌ی زندگی و علایق ایوری با سبک زندگی پولداران عمارت هاتورن فرصتی پیش می‌آورد برای تعمق و تأمل بین دو نوع زندگی؛ تفکر درباره‌ی اخلاق و پیچیدگی‌های رفتاری این دو دسته.
جز این باید به مفهوم «خانواده» در این رمان هم اشاره کرد. خانواده و تأمل بر آن نقش مهمی در سراسر رمان ایفا می‌کند. نویسنده به پیچیدگی‌های این مفهوم اشاره می‌کند و به ارتباط مفاهیمی چون وفاداری و پیوند خونی با آن می‌پردازد. مفهوم دیگر که در این رمان پررنگ است مفهوم و کارکرد «اعتماد» است و بارها در این رمان توسط شخصیت‌ها آزمایش می‌شود. ایوری در قصر هاتورن سرگردان است. اینکه به چه کسی باید اعتماد کند و به چه کسی نباید.
«هویت» هم دیگر درون‌مایه‌ای است که در این رمان با آن مواجه می‌شویم. ایوری گویی با ارثی که به او رسیده به دو نیم تقسیم می‌شود. ایوری که پیش از پا گذاشتن به عمارت هاتورن و بعد از آن احساسات متناقضی پیدا می‌کند و ثروت تأثیرش را بر او و درکش از خود و دیگران می‌گذارد.

بریده ای از کتاب بازی‌های میراث

شخصیت‌پردازی در «بازی‌های میراث»

جنیفر لینز بارنز در خلق شخصیت‌های گوناگون در «بازی‌های میراث» ماهرانه به موفقیت می‌رسد. شخصیت‌هایی که او خلق می‌کند هر یک انگیزه‌های منحصربه‌فردی دارند. قهرمان داستان ایوری است. دختر نوجوانی که مصمم است که دلایل پیچیده‌ای را که سبب شده او به ثروت هنگفت برسد بفهمد و اسراسر پیرامون خانواده‌ی هاتورن را کشف کند. در مقابل برادران هاتورن هم هر یک ویژگی‌های جذابی دارند. گریسون و جیمسون و زاندر هر یک شخصیت‌هایی متضاد دارند و وقتی در مقابل ایوری قرار می‌گیرند، داستان گیراتر می‌شود. شخصیت‌های فرعی قصه هم جذاب‌اند. از خواهر ناتنی ایوری گرفته تا دیگر اعضای خانواده‌ی هاتورن که افکار متفاوتی از هم دارند. تمام این‌ها باعث عمیق‌تر شدن داستان می‌شود. داستانی که در لایه‌های عمیقی از دسیسه و پیچیدگی پیچیده می‌شود.

طرفداران بازی‌های میراث دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

کتاب ما دروغگو بودیم اثر امیلی لاکهارت
کتاب به امید دل بستم  اثر لو آندریا کالوئرت
کتاب بازی دروغ اثر روث وِر
کتاب راز خدمتکار اثر فریدا مک فادن

Separator

یک جرعه از کتاب

دِنیل شیطانی که می‌شناسی بهتر از شیطانی است که نمی‌شناسی این‌طور نیست؟ قدرت فاسد می‌کند و قدرت مطلق فساد مطلق در پی دارد، هرچه برق می‌زند طلا نیست. هیچ‌چیز جز مرگ و مالیات قطعی نیست، اگر رحمت الهی نبود اکنون چنین وضعیتی داشتم، قضاوت نکن.
همه‌چی یه بازیه! تنها چیزی که ما می‌تونیم توی زندگی درباره‌ش تصمیم بگیریم اینه که آیا برای بُرد بازی می‌کنیم یا نه.
همچین اتفاقی نیفتاده، امکان نداره همچین اتفاقی بیفته، دارم خواب می‌بینم،‌ توهم زدم، همه چی رو برای اون گذاشته؟» صدای اسکای آن‌قدر تیز بود که به بُهت و کرختی‌ام نفوذ کرد.‌ «چرا؟» از زنی که به نشان ماه تولدم فکر می‌کرد و با داستان‌هایی از پسرها و عشاقش سرگرمم می‌کرد اثری نبود. این اسکای طوری به‌نظر می‌رسید انگار می‌توانست آدم بکشد، به معنای واقعی کلمه. «اصلا اون کیه؟» صدای زارا به بُرندگی تیغ و کاملاً واضح بود. «حتماً اشتباهی شده.» گریسون مانند فردی حرف می‌زد که به رسیدگی به اشتباهات عادت دارد، فکر کردم رشوه، تهدید، خرید، یعنی وارث مسلم با من چی‌کار می‌کرد؟ همچین اتفاقی نمیفته. با هر ضربان قلبم هر نفسی که می‌کشیدم، هر نفسی که بیرون می‌دادم حسش می‌کردم. امکان نداره همچین اتفاقی بیفته. «درست می‌گه.» کلماتم زمزمه‌وار بیرون آمدند و در میان صداهایی که دوروبرم بلند شده بودند گم شد. دوباره سعی کردم بلندتر: «گریسون درست می‌گه.» سرها به طرف من چرخید.‌ «حتماً اشتباهی شده.» صدایم خشن بود. حس می‌کردم انگار همین الان از یک هواپیما پایین پریدم، انگار چتربازی می‌کردم و منتظرم چترهایم باز شود. «ایوری.» لیبی به دنده‌هایم سقلمه زد، مشخصاً پیام می‌داد باید خفه شوم و از اشتباه حرف نزنم ولی امکان نداشت، حتماً اشتباهی پیش آمده بود. مردی که هیچ‌وقت ندیده بودمش برایم ثروت چند میلیارد دلاری به ارث نمی‌گذاشت. اتفاقاتی مثل این نمی‌افتاد. تمام.
بهش وقت بده... گاهی باید یه زخم رو جراحی کنی تا بتونه درمان بشه.
نَش پاهای بلندی داشت در نتیجه قدم‌زدن سلانه‌سلانه‌اش به این معنا بود که باید می‌دویدم تا به او برسم. به هر اتاقی که از کنارش رد می‌شدیم نگاهی می‌انداختم ولی همه تصویری محو از هنر، معماری و نور طبیعی بودند. در انتهای یک راهروی دراز نش دری را باز کرد. خودم را برای دیدن شواهد یک درگیری آماده کردم، در عوض گریسون و جیسمون را دیدم که در دوطرف کتابخانه‌ای ایستاده بودند که نفسم را بند آورد. اتاق دایره‌ای بود، تا پنج یا شش متر بالاتر، قفسه‌هایی به چشم می‌خوردند که تک‌تک‌شان پُر از ردیف کتاب‌های جلد سخت بود. قفسه‌ها از چوب تیره و محکمی ساخته شده‌ بودند، چهار پلکان مارپیچ آهنی پرنقش‌ونگار در اتاق پخش شده بودند و مثل نقطه‌های روی یک قطب‌نما به طرف قفسه‌های بالایی می‌رفتند. وسط کتابخانه یک کُنده درخت عظیم بود که دست‌کم سه متر قطر داشت، حتی از دور می‌توانستم حلقه‌هایی را ببینم که سن درخت را نشان می‌دادند. لحظه‌ای طول کشید تا متوجه شوم از آن به جای میز استفاده می‌شود، فکر کردم‌ «می‌تونم تا ابد اینجا بمونم، می‌تونم تا ابد توی این اتاق بمونم و هیچ‌وقت بیرون نرم.» نَش با حالتی خودمانی به برادرهایش نگاه کرد و گفت: «خب اول باید به ماتحت کی لگد بزنم؟» گریسون که به کتابی نگاه می‌کرد که در دست داشت سر بلند کرد.
Separator

خلاصه کتاب

ایوری گرامبز یک دختر معمولی است که تصمیم‌ دارد آینده‌ای بهتر برای خود رقم بزند. برای همین فقط به دنبال درس‌خواندن و گرفتن یک بورسیه‌ی تحصیلی است. یک روز ایوری به دفتر مدرسه فراخوانده می‌شود و آن‌جا با نوه‌ی میلیاردر مشهور توبیاس هاثورن روبه‌رو می‌شود که ادعا می‌کند پدربزرگش تمام ثروتش را برای ایوری بر جای گذاشته است. اما ایوری حتی تابه‌حال با این پیرمرد ثروتمند برخورد هم نداشته است و هیچ نمی‌داند که ماجرا چیست و یا حتی این‌که توبیاس هاثورن کیست. در هر صورت گذشتن از چنین ثروتی کار راحتی نیست، اما ایوری برای دریافت این ارثیه باید در عمارتی پر از گذرگاه مخفی زندگی کند، جایی که هر اتاقی رمزوراز و معمای خود را دارد و باید برای به‌دست آوردن این ارثیه، با نوه‌های توبیاس هاثورن مقابله کند که حالا یک شبه تمام ثروتی که گمان می‌کردند به ارث خواهند بُرد را از دست داده‌اند. اگر همه چیز به ایوری نمی‌رسید، وارث اصلی گریسون هاثورن بود که متقاعد شده است ایوری قطعاً کلاهبردار است و تمام عزمش را جزم کرده تا این را ثابت کند. برادر گریسون، جیمسون، هم ایوری را آخرین معمای پدربزرگش می‌داند: معمایی پیچیده که باید حل شود. ایوری که در دنیایی از ثروت و قدرت رها شده است، حالا باید به‌تنهایی با خطرات مقابله کند تا بلکه بتواند از این بازی جان سالم بدر ببرد.
Separator

درباره نویسنده

جنیفر لین بارنز
جنیفر لین بارنز
دیگر کتاب‌های نویسنده
جنیفر لین بارنز متولد تولسا در اوکلاهاما متولد است. در نوزده سالگی نخستین رمانش را نوشت و در سال ۲۰۰۶ از دانشگاه ییل با مدرک علوم رفتاری فارغ‌التحصیل شد. شهرت او بیشتر به‌علت رمان «بازی‌های میراث» است. رمانی که نامزد دریافت جایزهٔ ادگار آلن‌پو برای بهترین داستان‌ معمایی شد و بهترین کتاب سال نوجوانان از نشریات مختلف انتخاب شد و در نهایت بین صد کتاب برتر آمازون در سال ۲۰۲۰ جای گرفت.
Separator

سوالات متداول

کسانی‌که به رمان‌های معمایی و پیچیده علاقه دارند خواندن این رمان توصیه می‌شود.
«بازی‌های میراث» رمانی است دنباله‌دار. اگر اولین رمان آن را خواندی، جلدهای بعدی را هم بخوان و پیشنهاد می‌کنیم رمان‌های «بازی دروغ»، «ما دروغگو بودیم»، «سیب‌های هرگز نمی‌افتند» و «به امید دل بستم» را هم بخوانی.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.