جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

تکه‌هایی از یک کل منسجم

پونه مقیمی
8 دقیقه
تکه‌هایی از یک کل منسجم
596
0
معرفی کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم»
«تکه‌هایی از یک کل منسجم» هرچند اولین کتاب نویسنده‌اش، پونه مقیمی، است، در مدتی کوتاه به چاپ سیصدم رسید. کتاب در نه فصل نوشته شده و زبانی ساده و صمیمی دارد. شاید یکی از دلایل محبوبیتش همین انتخاب لحن باشد: با اینکه مسائل مهمی در «تکه‌هایی از یک کل منسجم» مطرح می‌شوند اما خواننده با اصطلاحات و عبارات سخت و تخصصی گیج نمی‌شود و حس می‌کند که نویسنده کتابش را برای طیف متنوعی از مخاطبان نوشته است.
کتاب در گذر زمان و با کنار هم قرار دادن  یادداشت‌های مختلف شکل گرفته و کامل شده و نویسنده به همین خاطر نام کتاب را «تکه هایی از یک کل منسجم» گذاشته است. نویسنده در مقدمه‌ش می‌گوید: «از مراجعین عزیزم سپاسگزارم که اگر تجربه‌ی حضور آن‌ها نبود، هیچ‌گاه این کتاب به سرانجام نمی‌رسید؛ مراجعینی که اجازه‌ی ورود به دنیای زیبا و رنج کشیده‌ی درونشان را دادند و مرا به سخت‌ترین و دردناک‌ترین خاطراتشان بردند. [...] متن‌های کوتاه این کتاب در طول سه سال نوشته شده‌اند که در دل هر متن، نکته‌ای وجود دارد که ممکن است بتواند بینشی جدید را برای مخاطب به ارمغان آورد. هر متن همچون قطعه‌ای کوتاه است که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، موسیقی کتاب را واضح و شفاف‌تر می‌کنند.»
سخن نویسنده کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم، پونه مقیمی
 نه فصل «تکه‌هایی از یک کل منسجم» حول محور خودشناسی و نگاه به درون نوشته شده‌اند و هر کدام از این فصل‌ها به بخش‌های کوتاه یک تا سه صفحه‌ای تقسیم شده‌اند. ماجرا از تلاش برای شناساندن بالاترین سطح روابط انسانی شروع می‌شود و در نهایت به تنهایی بشر می‌رسد. لازم به ذکر است که هیچ اجباری برای به ترتیب خواندن این تکه‌ها وجود ندارد و خواننده می‌تواند به تناسب حال خود از هر کجا که خواست شروع کند و ادمه دهد.

عنوان فصل‌ها

«نگاهی به مفهوم زندگی و واقعیت‌های آن»
«ما و رابطه‌ها»
«احساس‌ها»
«تفکراتی که صمیمیت را در رابطه کم می‌کند»
«رابطه می‌تواند بستر چه اتفاق‌هایی باشد؟»
«رفتارهایی که به درک کردن آدم‌ها کمک می‌کند»
«ما و آدم‌ها و تمام آن بخش‌های مشترک انسانی»
«زمان همان عنصر اصلی رشد در رابطه‌هاست»
«تنهایی»

خلاصه ای از کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم»

شیرین زارع‌پور در مطلبی که در وب‌سایت آوانگارد درباره‌ی این کتاب نوشته می‌گوید: «از ابتدای پایه‌گذاری علم روان‌شناسی اتفاقات اتاق درمان برای همه جذاب بوده است. زمانی که درمان چیزی شبیه به معجزه بود از اتاق درمان همانند مکانی مقدس نگهداری می‌شد و اتفاقات و گفت‌وگوها راه به بیرون نداشت؛ اما با پیشرفت بیشتر این علم و هم‌چنین پیشرفت تکنولوژی تقدس اتاق درمان شکست و پای آزمایشات علمی و بحث و گفت‌وگو و دوربین و ضبط صوت به اتاق‌های درمان کشیده شد تا جایی که امروزه برخی درمان‌ها با حضور چندین دانشجو پیش می‌رود و جنبه‌ی آموزشی دارد و هم‌چنین درمان‌های گروهی، نمایش‌درمانی، خانواده‌درمانی، گروه‌های گمنام و روش‌های بسیار دیگر برای درمان شکل گرفته است. از دیگر تغییرات علم روان‌شناسی این بود که با گذر زمان از درمان صرف بیماری‌های حاد روانی گذر کرد و به کنکاش در دنیای درونی و ارائه‌ی دیدگاه‌ها و رهنمون‌هایی برای زندگی بهتر و شناخت عمیق‌تر درون انسان پرداخت. ماحصل این دو تغییر، به وجود آمدن گونه‌ی جدیدی از کتاب‌های روان‌شناسی است و تکه‌هایی از یک کل منسجم یکی از این کتاب‌هاست.

از میان روان‌شناسان کمتر کسی پیدا می‌شود که علاوه بر تبحر در درمانگری نویسنده‌ی قابلی نیز باشد. اروین یالوم نمونه‌ی برجسته‌ی این افراد است که ادبیات و روان‌شناسی را به خوبی و درستی تلفیق کرده است؛ اما در ادبیات فارسی نویسنده‌ی روان‌شناس کمتر پیدا می‌شود. نویسنده‌ی این کتاب از معدود افرادی است که از تجربیات درمانگری خود برای نوشتن استفاده کرده است. البته این تجربه‌ها نه به صورت خام‌دستانه و مستقیم بلکه به صورت تجربه‌ای از تجربه‌های زیسته‌ی نویسنده و افکار او در کتاب گنجانده شده است.

همان‌طور که پیداست جهان فکری نویسنده از یک نقطه‌ی مشخص آغاز می‌شود و هم‌چنین به یک نقطه‌ی مشخص ختم می‌شود. از زندگی و مفاهیم اساسی آن شروع می‌کند و به ایجاد رابطه و پیشامدهای رابطه و احساس‌ها می‌رسد و بعد داستان مفاهیم اساسی زندگی را تا تنهایی پیش می‌برد. او صفحه‌ی مجازی خود را با این شعار که «تنها بودن نقص نیست» می‌گرداند و به طور مداوم و با همین برچسب از این شعار می‌نویسد. البته او ضد رابطه نیست بلکه معنای خاص خود را از این مفاهیم و ارزشمندی آن‌ها ارائه می‌دهد.»
در این کتاب می‌آموزیم که با خودشناسی می‌توان صمیمیت و روابط پایدارتری را ایجاد کرد. «تکه‌هایی از یک کل منسجم» با واقع‌نگری از شما می‌خواهد خودتان را بپذیرید و به این ترتیب به آرامش برسید.

قسمتی از کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم»

سوابق تحصیلی و کاری پونه مقیمی

دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
دارای مدرک روان‌درمانی روایت درمانی از دانشگاه اوترخت، با بورسیه تحصیلی
دارای مدرک پیشگیری، تشخیص و درمان اختلال استرس پس از سانحه از هلند، با بورسیه تحصیلی
دارای مدرک درمانگری روانپویشی کوتاه مدت
کارشناس روانشناسی شبکه رادیویی سلامت، برنامه‌ی «داستان‌ها و آدم‌ها» در سال 1395

طرفداران «تکه‌هایی از یک کل منسجم» دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

کتاب انسان در جست‌وجوی معنا، نوشته‌ی ویکتور امیل فرانکل، نشر جامی، ترجمه‌ی امیر لاهوتی / نشر میلکان، ترجمه‌ی سارا پرویزخانی
«وقتی نیچه گریست»، نوشته‌ی اروین یالوم، نشر قطره، ترجمه‌ی سپیده حبیب / نشر نی، ترجمه‌ی مهشید میرمعزی با عنوان «و نیچه گریه کرد»
«هنر شفاف اندیشیدن»، نوشته‌ی رولف دوبلی، نشر چشمه، ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور
«هنر خوب زندگی کردن»، نوشته‌ی رولف دوبلی، نشر چشمه، ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور
«هنر و علم خودشناسی»، نوشته‌ی پیتر هالینز، نشر نوین توسعه، ترجمه‌ی آرسام هورداد
«شفای زندگی»، نوشته‌ی لوئیز ال هی، نشر ملینا، ترجمه‌ی زهره شهرستانی
«پروژه شادی»، نوشته‌ی گرچن روبین، نشر آموت، ترجمه‌ی آرتمیس مسعودی

مروری بر آنچه خواندیم

پونه مقیمی، متولد سال ۱۳۶۱ نویسنده، روانشناس و روانکاو ایرانی است. او در رشته‌ی روانشناسی بالینی مدرک کارشناسی ارشد دارد. خانم مقیمی در حال حاضر با مرکز مشاوره تارا همکاری می کند.
صفحه‌ی اینستاگرام او پرمخاطب است و بخش‌هایی از «تکه‌هایی از یک کل منسجم» پیش از انتشار در این صفحه منتشر شد. تاکید او هم در این کتاب و هم در مطالبی که در اینستاگرامش منتشر می‌کند بر شناخت، پذیرش، دوستی و آشتی با خود است. 
«تکه‌هایی از یک کل منسجم» هرچند اولین کتاب نویسنده‌اش، پونه مقیمی، است، در مدتی کوتاه به چاپ سیصدم رسید.
کتاب در گذر زمان و با کنار هم قرار دادن  یادداشت‌های مختلف شکل گرفته و کامل شده و نویسنده به همین خاطر نام کتاب را «تکه هایی از یک کل منسجم» گذاشته است.
نه فصل «تکه‌هایی از یک کل منسجم» حول محور خودشناسی و نگاه به درون نوشته شده‌اند و هر کدام از این فصل‌ها به بخش‌های کوتاه یک تا سه صفحه‌ای تقسیم شده‌اند.
ماجرا از تلاش برای شناساندن بالاترین سطح روابط انسانی شروع می‌شود و در نهایت به تنهایی بشر می‌رسد. لازم به ذکر است که هیچ اجباری برای به ترتیب خواندن این تکه‌ها وجود ندارد و خواننده می‌تواند به تناسب حال خود از هر کجا که خواست شروع کند و ادمه دهد.
در این کتاب می‌آموزیم که با خودشناسی می‌توان صمیمیت و روابط پایدارتری را ایجاد کرد. «تکه‌هایی از یک کل منسجم» با واقع‌نگری از شما می‌خواهد خودتان را بپذیرید و به این ترتیب به آرامش برسید.

Separator

یک جرعه از کتاب

ما انتظار داریم کسی باشد، چیزی و یا نیرویی فراتر از ما تا به ما پرواز را بیاموزد، پرواز از فراز دردها و رنج‌ها. حقیقت این است که قصه‌ی پرواز یک قصه‌ی قدیمی شکست خورده است.
پرواز هیچ‌گاه برای ما نبوده و نخواهد بود. پرواز داستان پرندگان است. ما آدم‌هایی هستیم که بر روی پاهایمان راه می‌رویم و دنیا را با دست‌هایمان لمس می‌کنیم.
داستان ما، دیدن و حس کردن و لمس کردن است. با همین بدن و همین ذهن!
از دست دادن فرصت‌ها، جزئی از جریان زندگی است. نمی‌توان با این موضوع مبارزه کرد، حسرت خوردن، تنها واقعیت را از ما دور می‌کند. اما ما آن درد را باید درکش کنیم و اجازه دهیم از بدن‌مان عبور کند. ما به زندگی‌مان برسیم تا آن فرصت هم کارش تمام شود و برود، برود و جزئی از گذشته شود که قرار نیست مدام با حسرتی داغ شود.
برای دست کشیدن و رها کردن موقعیت و یا شخصی، باید اول «از دست دادن» را به نوعی تجربه کنیم. یعنی باید از دست دادن را حس کنیم و برای این حس کردن باید واقعیت های دنیا را آنگونه که هست ببینیم. مثلاً برای به دست آوردن خانه‌ی بزرگ تر باید بیشتر کار کنیم و آزادی و راحتی گذشته را از دست می‌دهیم. برای دیدن ازدواج فرزندان‌مان، بودن آنها در خانه را از دست می‌دهیم. به هر حال برای هر بدست آوردنی نوعی از دست دادن وجود دارد.
در حقیقت این است که برای به دست آوردن یک رابطه یا یک موقعیت دیگر باید رابطه‌ی قبلی و موقعیت قبلی خود را از دست بدهیم. ما می‌توانیم یا همچنان به از دست دادن‌هایمان بچسبیم و هر روز بیشتر احساس درماندگی کنیم، یا آنچه را مدت‌ها قبل از دست داده‌ایم رها کنیم و به استقبال تجربه‌های جدیدتر برویم.
ما برای قبول اینکه باید با بعضی آدم‌ها، موقعیت‌ها و شرایط خداحافظی کنیم، به زمان احتیاج داریم. زمان باید بگذرد. ذهن ما باید هزاران داستان متقاعدکننده بسازد تا آرام‌آرام به لحظۀ خداحافظی نزدیک شویم. به‌هرحال چه تصمیم بگیریم چه همچنان خودمان را معلق نگه داریم، لحظه‌های خداحافظی فرا می‌رسند. امروز اگر نه، چند سال دیگر. حقیقت این است که فرار کردن به ما کمکی نمی‌کند. در خداحافظی‌ها، دردی وجود دارد، دردی پنهان، اصلاً مگر می‌شود خداحافظی دردناک نباشد؟ اگر خیلی وقت است که متوجه شده‌ایم به خداحافظی خاصی نزدیک شده‌ایم بهتر است خودمان را گول نزنیم. بهتر است درد را به رنج تبدیل نکنیم.
باید بخشید. باید خودمان را برای تمام حماقت‌ها، انتخاب‌های تلخ و برای تمام بدی‌هایی که انجام داده‌ایم ببخشیم. بخشش که آغاز شود، ادامه‌ی جاده دیده می‌شود. جاده‌ای که هنوز مسافرش هستیم و هنوز ادامه دارد. بار گناه را که بر زمین بگذاریم، قدم‌هایمان سبک‌تر می‌شود.
ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم جهان بیرون از خودمان را تغییر دهیم. ما باید بیاموزیم در مقابل جهان بیرون از خودمان سکوت کنیم و تسلیم باشیم. اجازه دهیم او به راه خودش برود و ببینیم این گذر در نهایت به ما چه خواهد آموخت؟ در درون ما چه چیزی را تغییر خواهد داد. جریان‌های درونی ما در کنترل ما قرار دارد. جهان درونی ما در اراده‌ی ما است. تنها در مقابل این جهان است که هیچ‌گاه احساس درماندگی نخواهیم کرد.
جهان درونی ما بخشی از هویت ما است. بخشی از اراده‌ای است که شاید مدت‌هاست که آن را گم کرده‌ایم.
Separator

درباره نویسنده

پونه مقیمی، متولد سال ۱۳۶۱ نویسنده، روانشناس و روانکاو ایرانی است. او در رشته‌ی روانشناسی بالینی مدرک کارشناسی ارشد دارد. صفحه‌ی اینستاگرام او پرمخاطب است و بخش‌هایی از «تکه‌هایی از یک کل منسجم» پیش از انتشار در این صفحه منتشر شد. تاکید او هم در این کتاب و هم در مطالبی که در اینستاگرامش منتشر می‌کند بر شناخت، پذیرش، دوستی و آشتی با خود است. خانم مقیمی در حال حاضر با مرکز مشاوره تارا همکاری می کند.
Separator

سوالات متداول

• «انسان در جست‌وجوی معنا»، نوشته‌ی ویکتور امیل فرانکل، نشر جامی، ترجمه‌ی امیر لاهوتی / نشر میلکان، ترجمه‌ی سارا پرویزخانی
• «وقتی نیچه گریست»، نوشته‌ی اروین یالوم، نشر قطره، ترجمه‌ی سپیده حبیب / نشر نی، ترجمه‌ی مهشید میرمعزی با عنوان «و نیچه گریه کرد»
• «هنر شفاف اندیشیدن»، نوشته‌ی رولف دوبلی، نشر چشمه، ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور
اگر در میان کتاب‌ها لابه‌لای راه‌هایی برای خودشناسی و سر در آوردن از چم‌وخم روابط انسانی هستید «تکه‌هایی از یک کل منسجم» انتخاب راضی‌کننده‌ای خواهد بود.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.