جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
38
0
درباره‌ی رمان «چیزهای تیز»: یک تریلر جنایی نفس‌گیر
گیلیان فلین در رمان چیزهای تیز راوی داستان هیجان‌انگیز و پرکششی است از یک خبرنگار که برای تحقیق درباره‌ی قتل دو دختر نوجوان به زادگاهش بازمی‌گردد؛ خبرنگاری که خود به‌تازگی در یک بیمارستان روانی بستری شده و حالا باید با یک ماموریت عجیب دست و پنجه نرم کند.

ماجرای چیزهای تیز چیست؟

چیزهای تیز یک تریلر روان‌شناختی هیجان‌انگیز است. نویسنده‌ی کتاب، گیلیان فلین در این رمان داستان کامیل پریکر را تعریف می‌کند؛ خبرنگاری که باید به زادگاهش در میسوری برگردد و گزارشی از کشته شدن دو دختر نوجوان تهیه کند. پریکر گذشته‌ی تیره و تاری در زادگاهش داشته که غالبا به مشاجرات خانوادگی و اعتیاد گذشته و دوباره باید پا به شهری بگذارد که در آن هر کسی چیزی برای پنهان کردن دارد؛ مخصوصا وقتی که پای قتل در میان است.
داستان از زاویه‌ی دید کامیل پریکر روایت می‌شود و خواننده، ماجرا را از دریچه‌ی ذهن تاریک و پرپیچ‌وخم او دنبال می‌کند. کامیل رابطه‌ای سرد با مادر مالیخولیایی‌اش داشته و حالا باید با او و خواهر ناتنی سیزده‌ساله‌ی سرکشی که چندان شناختی از او ندارد، مواجه شود. او برای تهیه‌ی گزارش و جمع‌آوری اطلاعات به سراغ دوستان و آشنایان قدیمی‌اش می‌رود و سرنخ‌های مهمی را درباره‌ی قتل‌ها پیدا می‌کند.

خلاصه کتاب چیزهای تیز

تجربه‌ی خواندن چیزهای تیز چگونه است؟

چیزهای تیز خوش‌خوان است و ضرب‌آهنگ سریعی دارد و از آن دسته کتاب‌هایی است که می‌توان آن را یک‌نفس خواند. داستان به سه بخش اصلی تقسیم شده و که خواننده در هر بخش، رفته‌رفته اطلاعاتی در مورد گذشته‌ی کامیل و همین طور رمزوراز قتل‌ها به دست می‌آورد. فلین در این رمان با تکنیک‌های درخشان نویسندگی خود توانسته حس تنش و تعلیق خوبی را در سراسر متن ایجاد کند و ذهن خواننده را مدام در تکاپوی پیش‌بینی بیندازد. او با نوشتن این رمان استعداد خیره‌کننده‌اش را در خلق شخصیت‌های پیچیده، روان‌های معیوب و فضاهای دلخراش به رخ کشیده است.

درون‌مایه‌های چیزهای تیز چیست؟

چیزهای تیز درباره‌ی خشونت است، درباره‌ی آسیب رساندن به خود و دیگران و چالش هویت. در دل یک داستان جنایی این موضوعات در هم می‌تنند و می‌بینیم که چگونه بر هم تاثیر می‌گذارند و شخصیت‌ها و اعمال‌شان را شکل می‌دهند. رمان همچنین به مسائلی از قبیل بیماری‌های روانی، اعتیاد، جنسیت و اختلاف‌های طبقاتی می پردازد. فلین از نشان دادن جنبه‌های سیاه روان آدمی ابایی ندارد و آن‌ها را با توصیف‌هایی دقیق و بی‌پرده پیش روی خواننده می‌گذارد. 

چیزهای تیز یک رمان درخشان است و نفس خواننده را بند می‌آورد. اگر دوست دارید داستانی بخوانید که هر لحظه چیز تازه‌ای برایتان رو کند و همه‌ی معادلات ذهنی‌تان را به هم بریزد، چیزهای تیز انتخاب مناسبی است! 

یک قسمت از کتاب چیزهای تیز

شخصیت‌های چیزهای تیز

- کامیل پریکر: روزنامه‌نگاری که برای پوشش خبری قتل‌ها به زادگاهش برمی‌گردد. او با اعتیاد و آسیب‌رسانی به خود دست‌وپنجه نرم می‌کند و رابطه‌ی سرد و پیچیده‌ای با خانواده‌اش دارد.
- آدورا کرلین: مادر کامیل، زنی ثروتمند و در عین حال دچار مالیخولیا. او نسبت به کامیل سرد و کنترل‌گر است و بیش‌ازحد از دختر کوچکترش، آما محافظت می‌کند.
- آما کرلین: خواهر ناتنی کامیل، دختری سیزده‌ساله که در خانه مانند یک کودک شیرین و معصوم رفتار می‌کند، اما بیرون از خانه سرکش و طغیان‌گر است. او به توجه زیاد مادرش وسواس دارد و به کامیل حسادت می کند.
- ریچارد ویلیس: کارآگاهی از کانزاس‌سیتی که روی پرونده‌ی قتل‌ها کار می‌کند. او از کامیل خوشش می‌آید، اما از طرفی به دست داشتن او در قتل‌ها هم مشکوک است.
- جان کین: برادر یکی از قربانیان؛ پسر نوجوانی که بین اهالی شهر محبوب نیست و همه از او دوری می‌کنند. او دوست و هم‌دم کامیل می‌شود و شریک اندوه و انزوای او می شود.

اقتباس از کتاب چیزهای تیز

جوایزی که چیزهای تیز برده یا نامزده شده

خنجر داستان خونین جدید از طرف انجمن نویسندگان جنایی (۲۰۰۷، برنده)
خنجر فولادی ایان فلمینگ از طرف انجمن نویسندگان جنایی (۲۰۰۷، برنده)
خنجر دانکن لاوری از طرف انجمن نویسندگان جنایی (۲۰۰۷، نامزدشده)

منتقدان درباره‌ی چیزهای تیز چه می‌گویند؟

"رمانی که درست مثل یک شاهکار حرفه‌ای کلاسیک  خوانده می‌شود" - نیویورک تایمز
"داستان خوب فلین به طرز ماهرانه‌ای خطاپذیری حافظه و دروغ‌هایی را که یک شهر به خود می‌گوید نشان می‌دهد" - انترتینمنت ویکلی
"یک بازی سرگرم‌کننده، شوخ و صاحب سبک" - Boston Globe

طرفداران چیزهای تیز دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

اگر چیزهای تیز را خوانده‌اید و از خواندنش حسابی لذت برده‌اید این کتاب‌ها هم احتمالا برایت جالب باشند:
دختر گم‌شده، گیلیان فلین، ترجمه‌ی آرش خیروی، میلکان
جاهای تاریک، گیلیان فلین، ترجمه‌ی مهدی فیاضی‌کیا، چترنگ
دختری در قطار، پائولا هاوکینز، ترجمه‌ی علی قانع، کتاب کوله‌پشتی
بیمار خاموش، الکس میخائلیدس، ترجمه‌ی مهرآیین اخوت، هیرمند
زن پشت پنجره، ای.جی. فین، ترجمه‌ی محمد جوادی، کتابسرای تندیس
بلبل، کریستین هانا، ترجمه‌ی نازنین عباسی، علم
جاودانگان، کلوئی بنجامین، ترجمه‌ی زهرا حسین تبریزی، علمی
گذشته‌ی رازآمیز، دانا تارت،ترجمه‌ی مریم مفتاحی، قطره
استخوان‌های دوست‌داشتنی، آلیس سبالد، ترجمه‌ی فریدون قاضی‌نژاد، روزگار

چیزهای تیز برای چه خواننده‌ای مناسب است؟

چیزهای تیز رمان خوش‌خوانی است که هر کسی با هر سطح از مطالعه و دانش ادبی می‌تواند از خواندنش لذت ببرد. تم اصلی کتاب جنایی و روان‌شناختی است و علاقمندان این سبک از داستان، حسابی شیفته‌ی آن خواهند شد.

مروری بر آنچه خواندیم

چیزهای تیز اثر گیلیان فلین یک تریلر روان‌شناختی هیجان‌انگیز است که به بررسی اختلالات خانوادگی، آسیب‌ها و رازهای تاریکی می‌پردازد که در زیر پوست شهر کوچکی از آمریکا نهفته است.
این رمان درباره کامیل پریکر، خبرنگاری است که برای تحقیق در مورد قتل دو دختر نوجوان به زادگاهش بازمی‌گردد. هرچه این خبرنگار بیشتر به دنبال ماجرای قتل‌ها می‌رود، بیشتر با گذشته‌ی تیره‌وتار خودش درگیر می‌شود و باید با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کند.
گیلیان فلین نویسنده‌ی چیزهای تیز متولد سال ۱۹۷۱ در آمریکا است و در حوزه‌ی ادبیات انگلیسی و روزنامه‌نگاری تحصیل و فعالیت کرده است. از او دو رمان مهم دیگر هم منتشر شده: جاهای تاریک و دختر گم‌شده.
رمان چیزهای تیز به محض انتشار در سال ۲۰۰۶ نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد و به فروش خوبی رسید.
شبکه‌ی اچ‌بی‌او هم سریالی با همین نام از روی این داستان ساخته که در آن ایمی آدامز نقش کامیل پریکر را بازی می‌کند.

Separator

یک جرعه از کتاب

سردبیرهای خوب قرار نیست تنه ی درخت را ببینند، آن‌ها برگ‌ها را می‌بینند، البته اگر اصلا بتوانند از طبقه‌ی بیستم یا سی‌ام درخت‌ها را تشخیص دهند.
دومین بوربون را سریع بالا انداختم. شانه هایم را شل کردم، با دست به گونه‌هایم کوبیدم، سوار بیوک آبی گنده‌ام شدم و آرزو کردم کاش سومین نوشیدنی را هم زده بودم. من از آن گزارشگرهایی نیستم که از ورود به حریم شخصی مردم لذت می‌برند. احتمالا به همین دلیل روزنامه‌نگاری درجه‌دو هستم. یکی از بی‌شمار روزنامه‌نگاران درجه‌دو.
ده دقیقه به شروع مراسم مانده بود. بیرون کلیسا، کسانی که می‌خواستند داخل شوند، صف کشیده بودند. نگاهی به صندلی‌های پرشده‌ی داخل انداختم. یک جای کار می‌لنگید. حتا یک بچه هم توی کلیسا نبود. نه خبری از پسربچه‌هایی بود که شلوار مشکی پوشیده باشند و روی دامن مادرشان مشغول ماشین‌بازی باشند و نه اثری از دختربچه‌ها با عروسک‌های پارچه‌ای بی‌ریخت. کم‌تر از پانزده‌سال دیده نمی‌شد. نمی‌دانم به‌خاطر احترام به والدین ناتالی بود یا از ترس جان‌بچه‌های‌شان.
«حالا آفتابو دوست نداره؟»
«حالا هیچی رو دوست نداره.»
«به‌خاطر ناتالی؟»
با حالت خصمانه‌ای شانه بالا انداخت.
«به‌خاطر این که بچه‌ننه‌س.»
از جایی که بدن ناتالی پیدا شده بود عبور کردم. چیزهایی که از نظر اِما ارزش دیدن نداشت، به شکل توده‌ای غم‌انگیز رها شده بود: سه شمع که از خاموشی‌شان زمان زیادی می‌گذشت و گل‌های ارزان‌قیمتی که با همان بستّ بندی مغازه دست‌نخورده مانده بود و همین‌طور بادکنک بدقواره‌ای به‌شکل قلب.
در را بستم، تمام لباس‌هایم را بیرون آوردم و دوباره برگشتم توی تخت. سرم در امتداد گوش چپ و گردن و ستون مهره‌هایم درد می‌کرد. دل پیچه داشتم و از شدت درد نمی‌توانستم دهانم را باز کنم و مچ پایم انگار آتش گرفته بود و هنوز خون می‌آمد؛ از روی لکه‌های قرمز ملافه متوجه شدم. سمت اِما هم خونی بود، هاله‌ای کم‌رنگ از جایی که سینه‌اش را گذاشته بود و لکه‌ای پررنگ‌تر روی خود بالش.
Separator

درباره نویسنده

گیلیان فلین نویسنده‌ای مشهور و موفق است که با رمان‌های جنایی و روان‌شناختی خود به شهرت رسیده است. او در سال ۱۹۷۱ در آمریکا متولد شد و تحصیلات خود را در زمینه‌ی روزنامه‌نگاری و ادبیات انگلیسی انجام داد. به عنوان منتقد برای مجله Entertainment Weekly کار می‌کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ اولین رمان خود را با نام چیزهای تیز منتشر کرد. رمان خیلی زود به فروش بالایی رسید و اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی آن به نمایش درآمد. از دیگر آثار مهم او می‌توان به دختر گمشده و جاهای تاریک اشاره کرد که آن‌ها هم فروش بالایی داشته‌اند و مثل چیزهای تیز راهشان به سینما و تلویزیون باز شد. فلین به‌غیر از نویسندگی، دستی هم در کار تهییه‌کنندگی و فیلم‌نامه‌نویسی دارد. او در حال حاضر در شیکاگو با همسر و دو فرزندش زندگی می‌کند.
Separator

سوالات متداول

ترجمه‌ی مهدی فیاضی‌کیا ، نشر چترنگ
ترجمه‌ی سمیه کرمی، نشر میلکان
• دختر گم‌شده، گیلیان فلین، ترجمه‌ی آرش خیروی، میلکان
• جاهای تاریک، گیلیان فلین، ترجمه‌ی مهدی فیاضی‌کیا، چترنگ
Separator
Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.