جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

مغازه‌ی جادویی

جیمز آر. دوتی
7 دقیقه
مغازه‌ی جادویی
31
0
درباره‌ی مغازه‌ی جادویی
درمان خشم، ترس و شرم

معرفی کوتاه

روایتی شگفت‌انگیز از معجزه‌ی نیرومندی که از نیروی توامان مغز و قلب حاصل می‌شود از زبان یک جراح مغز و اعصاب که در کودکی به دنبال یافتن یک شست پلاستیکی پا به مغازه‌ی جادویی گذاشت.

داستان مغازه‌ی جادویی چیست؟

جیم دوتی در های دیزرت کالیفرنیا بزرگ شد. جایی که در کنار پدر الکلی‌ و مادر معلول از سکته و افسرده‌اش با فقر و بدبختی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. در خانه‌ای که تنها چیزی که در آن یافت نمی‌شد آرامش و سکوت بود. جیم حالا مدیر مرکز تحقیقات و آموزش ترحم و نوع‌دوستی در دانشگاه استنفورد آمریکاست؛موسسه‌ای که به همت رهبر بزرگ بوداییان تبت، دالایی لاما تاسیس شده. و همینطور یک جراح چیره‌دست مغز و اعصاب. اینکه چه بر جیم گذشته که از آن روزگار تلخ و اندوه‌بار کودکی به چنین جایی رسیده خودزندگی‌نامه‌ای است که او در کتاب مغازه‌ی جادویی نگاشته.
زمانی که دوازده‌ساله بود برای یافتن یک شست پلاستیکی دوچرخه‌اش را برمی‌دارد و به دل کوچه و خیابان می‌زند. کاری که شاید برای فرار از جهنم خانگی انجام می‌داد. جیم علاقه‌ی زیادی به شعبده‌بازی و جادوگری داشت و می‌خواست با آن شست پلاستیکی برای دوستانش شعبده‌بازی کند. در جستجوی شست پلاستیکی بود که به مغازه‌ی جادویی رسید؛ مغازه‌ای که در آن همه‌جور اسباب و ابزار شعبده و جادو پیدا می‌شد. وقتی پا به مغازه‌ی جادویی می‌گذارد می‌بیند که صاحب مغازه نیست و مغازه را به مادرش سپرده است. زنی به نام روث که آشنایی با او سرآغاز گفتگوهای عجیبی می‌شود و که به جیم جادوی واقعی را می‌آموزد. جادویی که نه از رمل و اسطرلاب و شعبده، بلکه از پیوند نیروهای مغز و قلب حاصل می‌شود. جادویی که در تمام سال‌های پیش روی جیم، او را از ورطه‌های هولناکی نجات می‌دهد.  

خلاصه کتاب مغازه جادویی

قصه‌ی مغازه‌ی جادویی از کجا آغاز می‌شود؟

مغازه‌ی جادویی با روایتی درخشان از لحظه‌ای نفس‌گیر آغاز می‌شود. جیم دوتی در اتاق عمل است و می‌خواهد یک تومور خطرناک را از لابه‌لای غشای مغزی یک کودک خارج کند. کار به خوبی پیش می‌رود تا اینکه اشتباه یکی از اعضای گروه جراحی فاجعه‌ای بزرگ را رقم می‌زند. یکی از رگ‌ها پاره می‌شود و خون مغز را فرا می‌گیرد. تنها دو دقیقه زمان برای نجات کودک مانده و خون جاری اجازه‌‌ی دیدن و پیدا کردن رگ شکافته را به جیم نمی‌دهد. جیم که از دیدن رگ با چشم سر ناامید شده یاد صحرای کالیفرنیا و آن مغازه‌ی جادویی می‌افتد. جایی که آموخت تا قلبش را به روی مکانی فراتر از عقل و فراتر از مهارت باز کند. راهکار ارزشمندی که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای به او یاد نداده بودند و نتیجه‌اش شد نجات کودکی از مرگ.
پس از این مقدمه‌ی شگفت‌انگیز همراه با جیم نوجوان می‌شویم و برایمان از زندگی‌اش از محیط و خانواده و غم‌ها و شادی‌هایش می‌گوید. تا اینکه قدم به مغازه‌ی جادویی می‌شود و با آموزگار بزرگی آشنا می‌شود که برای او از جادویی دیگر می‌گوید؛ جادویی که در مدت شش هفته‌ای اقامتش در شهر به جیم می‌آموزد.

دوتی در مغازه‌ی جادویی چه حرفی برای گفتن دارد؟

جیمز دوتی در مغازه‌ی جادویی از خودش می‌گوید و از چیزهایی که آموخته. چیزهایی که ترس، خشم و شرم او را درمان کردند. خاطره‌ی مغازه‌ی جادویی هیچ‌گاه از ذهن دوتی پاک نمی‌شود و در بزنگاه‌های زندگی دست او را می‌گیرند و نجات می‌دهند. دوتی با روایت صمیمی و بی‌شیله‌پیله‌اش در پی این است تا نشان دهد که رسیدن به اهداف بزرگ هم به عقل نیاز دارد و هم قلب. پیوند این دو می‌تواند نتایج شگفتی رار قم بزند و خود جیم مصداق بارز این نکته است.

شخصیت‌ها و ایده‌ی اصلی مغازه‌ی جادویی

جیم: جراح مغز و اعصابی که امروزه چهره‌ای برجسته و موفق است و راوی ماجرای شگفت‌انگیزی است که در نوجوانی‌اش رخ داده؛ زمانی که او آماج آسیب‌های بی‌شماری بود که از محیط و خانواده به سمتش یورش می‌آوردند.
روث: زن میانسالی که فرزندش مغازه‌ی فروش اسباب جادو و شعبده دارد و در چند هفته‌ای که به این شهر آمده در مغازه‌ی پسرش با جیم نوجوان روبه‌رو می‌شود و با او به گفتگو می‌‌نشیند.
ایده‌ی اصلی: چیزی که جیم دوتی از روث در مغازه‌ی جادویی می‌آموزد این است که قلبش را به روی مکان‌هایی فراتر از آنچه هست باز کند و با استفاده از آن در کنار عقل به موفقیت و آٰرامش برسد و این حال خوب را نثار دیگران کند.

گروه BTS

سرگذشت مغازه‌ی جادویی پس از انتشار

روایت دوتی از زندگی‌اش در کتاب مغازه‌ی جادویی به سرعت مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و توانست به فروش بالایی برسد و به بیش از ده زبان زنده‌ی دنیا ترجمه‌ شود. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که برای مغازه‌ی جادویی افتاد زمانی بود که اعضای گروه کی‌پاپ BTS خواندن این کتاب را به طرفدارانشان توصیه کردند و با تاثیر گرفتن از نوشته‌ی دوتی قطعه‌ای به نام Magic Shop را منتشر کردند. معرفی کتاب توسط این گروه روند فروش کتاب را زیرورو کرد و آن را به صدر فهرست پرفروش‌ها در خیلی از نقاط دنیا برد.

چه ترجمه‌هایی از مغازه‌ی جادویی در بازار کتاب موجود است؟

مغازه‌ی جادویی، ترجمه‌ی فروزان صاعدی، کتاب مجازی
مغازه‌ی جادویی، ترجمه‌ی امین کیان، نارنگی
مغازه جادویی، ترجمه‌ی فریناز بیابانی، دانش‌آفرین
مغازه‌ی جادویی، ترجمه‌ی مهدی مهریار، چلچله
فروشگاه جادویی، ترجمه‌ی مرجان فهیمه شاه‌محمدی، نگاه آشنا

بخشی از کتاب

طرفداران مغازه‌ی جادویی دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

نیروی حال، اکهارت تله، ترجمه‌ی مسیحا برزگر، ذهن‌آویز
کیمیاگر، پائولو کوئیلو، ترجمه‌ی حسین نعیمی، ثالث
شفقت خود از مسیر بهشیاری، کریستوفر گرمر، ترجمه‌ی مهدی رضا سرافراز، بینش نو
کتاب انسان در جستجوی معنا ، ویکتور فرانکل، ترجمه‌ی امیر لاهوتی، جامی
چهار میثاق، دون میگوئل روئیز، ترجمه‌ی دل‌آرا قهرمان، ذهن‌آویز
کتاب شادی، دالایی لاما و دزموند توتو، ترجمه‌ی شهره میرعمادی، نگاه
رهایی از افسردگی، مارک ویلیامز، ترجمه‌ی اکرم اکرمی، صابرین
سه‌شنبه‌ها با موری، میچ آلبوم، ترجمه‌ي ماندانا قهرمانلو، قطره
اثری غم‌انگیز از نبوغی بهت‌آور، دیو اگرز، ترجمه‌ی آزاده هاشمیان، برج

مغازه‌ی جادویی برای چه خواننده‌ای مناسب است؟

این کتاب برای کسانی که علاقمند به خواندن زندگی‌نامه‌های تامل‌برانگیز و تاثیرگذارند مناسب است. همین‌طور آن‌ها که از پیوند دانش و معنویت در قالب داستانی لذت می‌برند. کتاب مغازه‌ي جادویی روایتی ساده و خوشخوان دارد و در دسته‌ی کتاب‌های خودیاری و توسعه‌ی فردی قرار می‌گیرد و خواندنش برای علاقمندان این حوزه‌ها می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد.

مروری بر آنچه خواندیم

مغازه‌ی جادویی روایتی شگفت‌انگیز است از معجزه‌ی نیرومندی که از نیروی توامان مغز و قلب حاصل می‌شود از زبان یک جراح مغز و اعصاب که در کودکی به دنبال یافتن یک شست پلاستیکی پا به مغازه‌ی جادویی گذاشت.
مغازه‌ی جادویی با روایتی درخشان از لحظه‌ای نفس‌گیر آغاز می‌شود. جیم دوتی در اتاق عمل است و می‌خواهد یک تومور خطرناک را از لابه‌لای غشای مغزی یک کودک خارج کند. کار به خوبی پیش می‌رود تا اینکه اشتباه یکی از اعضای گروه جراحی فاجعه‌ای بزرگ را رقم می‌زند.
دوتی با روایت صمیمی و بی‌شیله‌پیله‌اش در پی این است تا نشان دهد که رسیدن به اهداف بزرگ هم به عقل نیاز دارد و هم قلب. پیوند این دو می‌تواند نتایج شگفتی رار قم بزند و خود جیم مصداق بارز این نکته است.
کی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که برای مغازه‌ی جادویی افتاد زمانی بود که اعضای گروه کی‌پاپ BTS خواندن این کتاب را به طرفدارانشان توصیه کردند و با تاثیر گرفتن از نوشته‌ی دوتی قطعه‌ای به نام Magic Shop را منتشر کردند.

Separator

یک جرعه از کتاب

عاقل‌ترین بیماران و آدم‌هایی که تا به الان ملاقات کرده‌ام، کودکان بوده‌اند. آن‌ها صادق هستند. آن‌ها به شما خواهند گفت که چه چیزی آن‌ها را می‌ترساند، چه چیزی آن‌ها را خوشحال می‌کند و چه چیزی را در مورد شما دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. هیچ دستور کار مخفی وجود ندارد، و شما مجبور نیستید حدس بزنید که عمیقا چه حسی دارند.
مایعات خطوط وریدی بزرگ سرازیر می‌شوند. اولین و مهم‌ترین کار قلب پمپاژ خون است و این پمپ جادویی که زندگی را در بدن ممکن می‌کند متوقف شده است. این پسربچه‌ی چهارساله روی میز جلوی من خونریزی دارد و جانش را دارد از دست می‌دهد.
برادرم طبق معمول خانه نبود. اما فکر کردم شاید او آن را برده یا حداقل می‌دانست کجاست. نمی‌دانستم او هر روز کجا می‌رود، اما تصمیم گرفتم سوار دوچرخه‌ام شوم و به دنبالش بروم. آن سرانگشت باارزش ترین دارایی من بود. بدون آن من هیچ بودم. دوست داشتم انگشت شستم برگردد.
روث بسیار جدی به نظر می‌رسید و گویی می‌خواست چیزی یاد او بدهم. به یاد نداشتم که کسی، به‌خصوص بزرگسالان، از من خواسته باشد که چیزی را به آن‌ها توضیح بدهم و یا یاد بدهم. یک دقیقه به آن سوال عجیب فکر کردم.
Separator

درباره نویسنده

پروفسور جیمز آر. دوتی، متولد ۱۹۵۵ در کالیفرنیای آمریکا،  استاد دانشگاه و عضو دپارتمان مغز و اعصاب دانشگاه استنفورد آمریکاست. او همین‌طور مدیر مرکز تحقیقات و آموزش ترحم و نوع‌دوستی است که با همت دالایی لاما در دانشگاه استنفورد برپا شده. او خودش را وقف آموزش و گسترش نوع‌دوستی و بیان اهمیت جایگاه مهر و شفقت در اعمال روزمره‌ی انسان‌ها کرده. او با در‌آمیختن سابقه‌ی علمی و پزشکی‌اش با تجربه‌های شخصی عجیبی که از سر گذرانده، دیدگاه منحصربه‌فردی از آگاهی ذهنی، نوع‌دوستی و رشد شخصی را به مخاطبانش عرضه کرده است.
Separator

سوالات متداول

• «زندگی‌نامه‌ای تکان‌دهنده درباره‌ی قدرت نوع‌دوستی و مهربانی» - دالایی لاما
• «قصه‌ی دوتی القاکننده‌ی امید، ظرفیت آدمی برای خوب بودن و امکان‌پذیری رشد و تحول است.» - دزموند توتو
• « سیروسیاحتی درونی که در ارتباط تنگاتنگی با جهان دارد و از تغییر، شفا و اهمیت ذهن‌آگاهی می‌گوید.» - آریانا هافینگتن
از دوتی غیر از همین کتاب مغازه‌ی جادویی تا کنون اثر دیگری به فارسی ترجمه و منتشر نشده است.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.