جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

نیک‌سرشت

بکی کندی
6 دقیقه
نیک‌سرشت
51
0
چطور یک والد آگاه و دلسوز باشیم؟
درباره‌ی کتاب «نیک‌سرشت»

معرفی کتاب

«نیک‌سرشت: راهنمای تبدیل شدن به والدی که می‌خواهید باشید» نوشتۀ دکتر بکی کندی، روانشناس بالینی و کارشناس فرزندپروری است. کندی در این کتاب رویکردی دلسوزانه و عملگرایانه به فرزندپروری دارد و بر ساخت رابطه‌ای مستحکم و محترم با کودک تأکید می‌کند. او معتقد است رویکردهای والدگری سنتی که روی مطیع کردن و کنترل کردن کودک تمرکز داشتند، به عزت نفس کودک آسیب می‎زنند و به مشکلات رفتاری منجر می‎شوند. او مدافع رویکردی مبتنی بر تعامل است که دربرگیرنده‌ی درک هیجانات و نیازهای کودکان، ایجاد حد و مرزهای شفاف و پرورش هوش هیجانی است. 
کتاب «نیک‌سرشت» به ما کمک می‌کند نقایص و معایب‌ خودمان و دشواری‌های زندگی را بپذیریم و آن‌ها را به ارزش‌های مثبت تبدیل کنیم. این کتاب راهنمایی است برای بالا بردن ظرفیت و تاب‌آوری و ساخت زندگی با انگیزه‌تر. 

اعتقاد نویسنده کتاب نیک سرشت

ویژگی «نیک‌سرشت» نسبت به دیگر آثار فرزندپروری

این کتاب استراتژی‌های عملی برای مدیریت کردن چالش‌های فرزندپروری را پیشنهاد می‌دهد که معمولاً تمام پدر و مادرها با آن سروکار دارند؛ مثل بهانه گرفتن و نق زدن، حسادت خواهر برادری و دعوا بر سر مدت زمان استفاده از موبایل یا تماشای تلویزیون. همچنین راهنمایی است برای اینکه چطور انعطاف و مهارت‌های تنظیم و کنترل هیجان را در کودک شکل بدهیم و چگونه احساس کرامت نفس و همدلی را در او بپرورانیم. 

آیا «نیک‌سرشت» روایت شخصی نویسنده‌اش است؟

بکی کندی در این کتاب تجربیاتش به عنوان روانشناس بالینی و کارشناس فرزندپروری را با خواننده در میان می‌گذارد تا راهنمایی‌ها و توصیه‌هایش را با مثال برای پدر و مادرها توضیح دهد. می‌توان گفت کندی «نیک‌سرشت» را براساس کارش با خانواده‌ها و تحقیقاتش درباره‌ی رشد کودک و ترفندهای فرزندپروری نوشته است.

نویسنده «نیک سرشت» چه می‌گوید؟

بکی کندی در «نیک‌سرشت» از رویکرد آگاهانه و همدلانه‌ای برای فرزندپروری دفاع می‌کند که رضایت خاطر و احساسات والدین و همین‌طور کودکان را در اولویت قرار می‎دهد، به دنبال پرورش رابطه‌ای سالم و حمایتگر طی شدن روند سالم رشد کودک است.

کمکی که کتاب نیک سرشت به شما می کند

مخاطبان «نیک‌سرشت» چه کسانی هستند؟

این کتاب منبعی ارزشمند برای والدینی است که می‌خواهند عملکردی آگاهانه و دلسوزانه در فرزندپروری را یاد بگیرند. کسانی که آسایش خاطر و احساسات والدین و همین‌طور کودک را در اولویت قرار می‌دهد.

بازتاب انتشار «نیک‌سرشت»

این کتاب با استقبال مخاطبان و همچنین منتقدان روبرو شده است. نیویورک تایمز توصیه‌های عملی و رویکرد دلسوزانه‌ی نویسنده به والدگری را ستوده است. یواس‌ای تودی خواندن «نیک‌سرشت» را به والدینی توصیه کرده است که می‌خواهند کودکانشان با هوش هیجانی تربیت شوند. وال استریت ژورنال نیز توانایی دکتر کندی را در ادغام کردن دیدگاه‌های مبتنی بر تحقیق با مثال‌های شخصی تحسین می‌کند. 

جوایز و عملکرد «نیک‌سرشت»

این کتاب در صدر فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفت و برای رویکرد عملگرایانه و دلسوزانه‌اش به فرزندپروری شهرت یافته است. با توجه به شهرت و استقبال گسترده از این کتاب، ممکن است در آینده نامزد جوایز متعددی شود. 

کتاب نیک سرشت مناسب چه کسانی است

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این را هم پیشنهاد می‌کنیم

«فرزندپروری بدون شرط: حرکت از پاداش و تنبیه به سوی عشق و منطق» نوشته الفی کوهن که والدگری سنتی را که بر پاداش و تنبیه تکیه داشت، به چالش می‌کشد و بر ساخت رابطه‌ای محکم و ایجاد انگیزه‌های مثبت در کودک تمرکز می‌کند. 

همچنین کتاب والدین سمی به قلم سوزان فوروارد که علاوه بر توضیح چرایی دشوار بودن گذر از والدین سمی، به تاثیرات مخربی که کودکان چنین والدینی در بزرگسالی با آن روبرو خواهند شد می‌پردازد.

مروری بر آنچه خواندیم

این کتاب استراتژی‌هایی عملی برای مدیریت کردن چالش‌های فرزندپروری را پیشنهاد می‌دهد.
«نیک‌سرشت» بر ساخت رابطه‌ای مستحکم و محترم با کودک تأکید می‌کند.
کندی «نیک‌سرشت» را براساس کارش با خانواده‌ها و تحقیقاتش درباره‌ی رشد کودک و ترفندهای فرزندپروری نوشته است.
روزنامه‌های معتبر از جمله نیویورک تایمز و یواس‌ای تودی رویکرد نویسنده کتاب را تحسین کرده‌اند. 
این کتاب منبعی ارزشمند برای والدینی است که می‌خواهند عملکردی آگاهانه و دلسوزانه در فرزندپروری داشته باشند. 
بکی کندی در «نیک‌سرشت» از رویکرد آگاهانه و همدلانه‌ای برای فرزندپروری دفاع می‌کند.
«نیک‌سرشت» هم پرفروش بوده و هم برای رویکرد منحصربه‌فردش مشهور است. 
ممکن است به زودی از این کتاب تقدیر شود. 
«نیک‌سرشت» از دو بخش تشکیل شده که هر کدام فصل‌های متعددی را در برمی‌گیرند و به مسائلی همچون اولویت قرار دادن ارتباط و مدیریت خشم می‌پردازد. 
بکی کندی روانشناس بالینی و کارشناس فرزندپروری اهل ایالات متحده آمریکاست.
اگر از خواندن «نیک‌سرشت» لذت بردید، توصیه می‌کنیم «فرزندپروری بدون شرط» نوشته الفی کوهن را هم بخوانید. 
خواندن این کتاب به دلایل مختلفی توصیه می‌شود.
والدین این کتاب را بخوانند. 

Separator

یک جرعه از کتاب

در حین کار کردن با بیماران، اغلب می‌گویم که دو حقیقت وجود دارد. راهکارهای راه‌حل محورِ عملی هم می‌توانند به درمان عمیق‌تر کمک کنند. بسیاری از فلسفه‌های والدگری والدین را مجبور به انتخاب می‌کنند: آن‌ها قادرند رفتار فرزند را به قیمت روابطشان بهبود ببخشند یا رابطه را در اولویت قرار دهند و در عین حال، مسیری روشن را برای رفتار بهتر فدا کنند. با رویکردی که در این کتاب پیشنهاد می‌شود والدین قادرند عملکرد بیرونی و احساس درونی بهتری داشته باشند. آن‌ها می‌توانند روابطشان را با فرزندانشان تقویت کنند و شاهد رفتار اصلاح‌شده و همکاری آن‌ها باشند.
بگذارید فرضیه‌ای را که درباره شما و بچه‌هایتان دارم به اشتراک بگذارم: همه شما نیک سرشت هستید. هنگامی که فرزندتان را «یه بچه ننر» خطاب می‌کنید، همچنان نیک سرشت هستید، هنگامی که فرزندتان خراب کردن برج چوبی خواهر کوچک‌ترش را انکار می‌کند (گرچه شاهد وقوعش بودید)، او همچنان نیک سرشت است. وقتی می‌گویم «نیک سرشت» به این معنی است که همه ما در جوهره‌مان، دل‌رحم، دوست‌داشتنی و سخاوتمندیم. اصل نیکی باطنی بستر تمامی کارهای من است. من بر این باورم که بچه‌ها و والدین نیک سرشت‌اند و همین امر به من اجازه می‌دهد درباره «چرایی» رفتارهای بدشان کنجکاو باشم. این کنجکاوی به من امکان پرورش چارچوب و راهکارهایی را می‌دهد که در تغییر موثرند.
چیزی ارزشمندتر از آموختنِ یافتن خوبی نهفته در کشمکش ما وجود ندارد؛ زیرا به ظرفیت افزایش‌یافته‌ای برای تأمل و تغییر منجر می‌شود. همه تصمیم های خوب با احساس امنیت در خودمان و محیط پیرامونمان آغاز می‌شوند و هیچ چیز بیشتر از شناخته شدن به علت انسان‌های خوبی که واقعاً هستیم احساس امنیت ایجاد نمی‌کند. پس اگر هیچ چیزی دیگری را از این کتاب به یاد نداشتید، این را به خاطر بسپارید: شما نیک سرشت هستید. فرزندتان نیک سرشت است. اگر پیش از شروع کردن همه تلاش‌هایتان برای تغییر به این حقیقت برگردید، در مسیر درستی قرار می‌گیرید.
وقتی به دنبال درک کردن هستیم، تلاش می‌کنیم درباره دیدگاه، احساسات و تجربه فرد دیگر بفهمیم و یاد بگیریم. اساساً به آن فرد می‌گوییم: «من دارم یه چیز رو تجربه می‌کنم و تو داری چیز دیگه‌ای رو تجربه می‌کنی. من می‌خوام بدونم چه اتفاقی داره برای تو می‌افته.» این بدان معنا نیست که شما موافق یا مطیع او هستید (این‌ها به دیدگاه «یک حقیقت وجود دارد» اشاره می‌کنند) یا اینکه ما «اشتباه» می‌کنیم یا حقیقت ما در نظر گرفته نمی‌شود. این بدان معناست که ما می‌خواهیم تجربه خودمان را لحظه‌ای کنار بگذاریم تا با تجربه فردی دیگر آشنا شویم. وقتی با هدف درک کردن به کسی نزدیک می‌شویم، می‌پذیریم که یک تفسیر درست از حقایق وجود ندارد، بلکه چندین تجربه و دیدگاه وجود دارند. درک کردن یک هدف دارد: برقراری ارتباط. و از آنجا که ارتباط با بچه‌هایمان به آن‌ها یاد می‌دهد چگونه احساساتشان را تعدیل کنند و احساس نیک سرشتی داشته باشند، درک کردن بارها و بارها به منزله هدف ارتباط گرفتن مطرح می‌شود.
Separator

خلاصه کتاب

در این بخش با هسته‌ی اصلی رویکرد والدگری دکتر کندی آشنا می‌شویم که در واقع بر ساخت رابطه‌ای محکم با فرزند و پرورش هوش هیجانی او تأکید دارد. بعضی از اصول اصلی که در این بخش درباره‌شان صحبت می‌شود، شامل:
اصل اول: وظیفه‌ی خودتان را شناسایی کنید (برقراری ارتباط را در اولویت قرار دهید، نه مطیع‌سازی فرزند را)
اصل دوم: حقیقت را بگویید (نحوه معاشرت و ابراز احساسات سالم را مدل‌سازی کنید)
اصل سوم: شرم را کنار بگذارید و ارتباط را افزایش دهید (به کودک کمک کنید احساسات دشوارش را هضم کند). 
این بخش استراتژی‌های عملی و ابزارهایی را برای به کار بستن اصول والدگری در زندگی روزمره پیشنهاد می‌دهد. برخی از موضوعاتی که در این بخش درباره‌شان صحبت می‌شود، از این قرار است: 
مدیریت خشم و مبارزه برای به دست آوردن قدرت
مشخص کردن حد و مرزها و محدوده‌ها و در عین حال پرورش دادن استقلال.
کنترل کردن حسادت برادر خواهری و سایر ناسازگاری‌های خانوادگی
تشویق کنجکاوی و خلاقیت در کودک.
Separator

درباره نویسنده

بکی کندی روانشناس بالینی و کارشناس فرزندپروری اهل ایالات متحده آمریکاست. مدرک دکترای روانکاوی‌اش را از دانشگاه کلمبیا گرفته و مبدع «نیک‌سرشت»، نوعی آموزش فرزندپروری، است که شامل دوره‌های آنلاین، کارگاه و جلسات آموزشی فردی می‌شود. خود دکتر کندی سه فرزند دارد و تجربیات شخصی‌اش در والدگری را در اختیار خوانندگان و مراجعه‌کنندگانش قرار می‌دهد. 
Separator

سوالات متداول

1.استراتژی‌های عملی برای مدیریت چالش‌های معمول فرزندپروری
2.هوش هیجانی، چون این کتاب بر اهمیت هوش هیجانی تأکید دارد و ابزارهایی را برای کمک به کنترل هیجانات کودک و انعطاف‌پذیری در او معرفی می‌کند.
3.رویکرد ارتباط محور که اولویت اصلی را بر ایجاد ارتباط مستحکم با کودک قرار می‌دهد.
4.رشد فردی که با خواندن این کتاب می‌توانید در مورد عقاید و رفتارهایتان به عنوان یک والد بهتر و دقیق‌تر فکر کنید.
مخاطب اصلی این کتاب والدین هستند. خواندن آن به والدینِ آینده هم توصیه می‌شود.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.