جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

کتاب نیمه‌ی تاریک وجود

دبی فورد
7 دقیقه
کتاب نیمه‌ی تاریک وجود
80
1
معرفی کتاب نیمه‌ی تاریک وجود

معرفی کوتاه

تا به حال به نیمه‌ی تاریک وجودت فکر کرده‌ای؟ نیمه‌ای تاریک، مثل یک سایه. دبی فورد در این کتاب نشان می‌دهد که انسان‌ها چطور می‌توانند این سایه را بشناسند، آن را در آغوش بگیرند و زندگی خود را زیرورو کنند. زمان پنهان کردن خود از خود دیگر به سر آمده و وقت شروع یک زندگی واقعی رسیده. 

مبحث سایه در کتاب نیمه تاریک وجود

نیمه‌ی تاریک وجود درباره‌ی چیست؟

The Dark Side of the Light Chasers یا آن‌گونه که به فارسی ترجمه شده، نیمه‌ی تاریک وجود، یکی از معروف‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی خودیاری است. دبی فورد، نویسنده‌ی کتاب با بررسی مفهوم سایه به‌عنوان جنبه‌هایی از وجود که انسان‌ها دائما در پی رد یا انکار آن و به‌طور کلی نادیده‌گرفتنش هستند، در پی پیدا کردن یک روش عملی برای واقعی زیستن است. او چنین استدلال می‌کند که ما می‌توانیم با در آغوش گرفتن سایه‌مان، زخم‌هایمان را التیام ببخشیم و قدرت خود را بازیابیم.

تجربه‌ی خواندن نیمه‌ی تاریک وجود چگونه است؟

نیمه‌ی تاریک وجود کتاب راحت‌خوانی است و زبانی ساده و صمیمی دارد، به‌طوریکه خواننده در حین خواندن کتاب نویسنده را همراه خود می‌بیند و از این رو تجربه‌ای از جنس سفر معنوی دارد. دبی فورد با ذکر مثال‌ها، گزین‌گویه‌ها، آزمون‌های عملی و استدلال‌های شفاف دست خواننده را می‌گیرد و با ضرب‌آهنگ ملایم نوشته‌اش قدم‌به‌قدم او را پیش می‌برد. 

ایده‌ی محوری نیمه‌ی تاریک وجود

نیمه‌ی تاریک وجود ایده‌ی سرراست و ساده‌ای دارد. همه‌ی انسان‌ها سایه‌ای در وجودشان دارند؛ همان چیزی که نیمه‌ی تاریک نامیده می‌شود. این سایه دربردارنده‌ی همه‌ی آن چیزهایی است که در پی پنهان کردنشانیم و دوست نداریم حتی در خلوت خودمان بهشان فکر کنیم؛ ترس‌، خشم، حسادت و … تنها وقتی می توانیم به رشد و آگاهی برسیم و خودمان را یاری کنیم که دست از انکار این نیمه‌ی تاریک برداریم، آن را به رسمیت بشناسیم و سایه‌ی خود را در آغوش بگیریم. آن‌وقت است که می‌توان از این احساس‌ها در پی رشد و تعالی استفاده و زندگی واقعی لذت‌بخش را آغاز کرد.

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود توسط اپرا وینفری

استقبال از کتاب

آمار فروش میلیونی نیمه‌ی تاریک وجود به‌تنهایی نشان‌دهنده‌ی استقبال جدی خوانندگان است. کتاب فورد خیلی زود در بین انبوه کتاب‌های حوزه‌ی خودیاری و رشد شخصی به چشم آمد و خوانندگان بسیاری از سراسر دنیا روایت‌های مهمی درباره ی تاثیر مثبت پیشنهادهای کتاب در زندگی شخصی‌شان گفتند. با اینکه نزدیک به بیست و پنج سال از انتشار این کتاب می‌گذرد، هنوز بحث فورد درباره‌ی این نیمه‌ی تاریک داغ است و آمار فروش آن هم مهر تاییدی بر این موضوع می‌زند.

منتقدان درباره‌ی نیمه تاریک وجود چه گفته‌اند؟

در این کتاب والا، دبی فورد به شیوه‌ای منظم، گام‌های رسیدن به یکپارچگی و دگرگونی را مشخص می‌کند. -دکتر دیپاک چوپرا
اگر پیش‌تر با این کتاب و درک و خرد دبی فورد آشنا شده بودم، راه بسیار کوتاه‌تری پیش رو داشتم.
این کتاب را به دقت بخوانید. ابتدا آن را بخوانید و باز هم بخوانید. سپس برای بار سوم بخوانید و تمرین‌های آن را انجام دهید. البته اگر نمی‌خواهید زندگی‌تان دگرگون شود، نه این کتاب را بخوانید و نه تمرین های آن را انجام دهید. - نیل دونالد والش
دبی فورد ما را از الگوهای تنبیه خود که اغلب اسیرمان کرده‌اند، عبور می‌دهد. نظرات او به‌گونه‌ای خارق‌العاده، جذاب و قانع‌کننده هستند. - ماریان ویلیامسون

بخشی از کتاب نیمه تاریک وجود

کتاب‌های دیگر نویسنده

راز سایه، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
جدایی معنوی، ترجمه‌ی الهام شریف، نسل نواندیش
پاک‌سازی آگاهی، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
چرا آدم‌های خوب کارهای بد می‌کنند؟، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
شجاعت، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
وجود مقدس ما، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
سوال‌های درست، ترجمه‌ی ریحانه فرهنگی، کلک آزادگان
اثر سایه، ترجمه‌ی الهام شریف، نسل نواندیش

طرفداران نیمه‌ی تاریک وجود دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

راز سایه، دبی فورد، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
جدایی معنوی، دبی فورد، ترجمه‌ی الهام شریف، نسل نواندیش
بهترین سال زندگی شما، دبی فورد، ترجمه‌ی مهدی قراچه داغی، آسیم
کتاب نیروی حال، اکهارت تله، ترجمه‌ی مسیحا برزگر، ذهن‌آویز
زمین نو، اکهارت تله، ترجمه‌ی رویا منجم، علم
چهار میثاق، دون میگوئل روئیز، ترجمه‌ی دل‌آرا قهرمان، ذهن‌آویز
استادی عشق، دون میگوئل روئیز، ترجمه‌ی پریچهر هیرادفر، کلک آزادگان
کیمیاگر، پائولو کوئیلو، ترجمه‌ی حسین نعیمی، ثالث
پیشگویی آسمانی، جیمز ردفیلد، ترجمه‌ی ستاره آخوندی، ذهن‌آویز
فراتر از سفرکرده‌ی بی جاده، اسکات پک، ترجمه‌ی اعظم عزیزی، نسل نواندیش

مروری بر آنچه خواندیم

دبی فورد در این کتاب نشان می‌دهد که انسان‌ها چطور می‌توانند این سایه را بشناسند، آن را در آغوش بگیرند و زندگی خود را زیرورو کنند. زمان پنهان کردن خود از خود دیگر به سر آمده و وقت شروع یک زندگی واقعی رسیده. 
نویسنده‌ی کتاب با بررسی مفهوم سایه به‌عنوان جنبه‌هایی از وجود که انسان‌ها دائما در پی رد یا انکار آن و به‌طور کلی نادیده‌گرفتنش هستند، در پی پیدا کردن یک روش عملی برای واقعی زیستن است. او چنین استدلال می‌کند که ما می‌توانیم با در آغوش گرفتن سایه‌مان، زخم‌هایمان را التیام ببخشیم و قدرت خود را بازیابیم.
نیمه‌ی تاریک وجود کتاب راحت‌خوانی است و زبانی ساده و صمیمی دارد، به‌طوریکه خواننده در حین خواندن کتاب نویسنده را همراه خود می‌بیند و از این رو تجربه‌ای از جنس سفر معنوی دارد.

•در اواخر سال 2000، اپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی، در برنامه خود به معرفی کتاب "نیمه تاریک وجود" اثر دبی فورد پرداخت.• با اینکه نزدیک به بیست و پنج سال از انتشار این کتاب می‌گذرد، هنوز بحث فورد درباره‌ی این نیمه‌ی تاریک در بازار کتاب داغ است.
خواندن نیمه‌ی تاریک وجود به هیچ عنوان پیش‌نیاز مطالعاتی ندارد و همه می‌توانند آن را به‌راحتی بخوانند.

Separator

یک جرعه از کتاب

هر یک از ما همه‌ی ویژگی های انسانی را داریم. چیزی وجود ندارد که ما ببینیم و یا درک کنیم و خود، آن نباشیم.
برای بیرون آوردن روشنایی باید به درون تاریکی رفت. هر گاه احساس یا میلی را سرکوب می‌کنیم، قطب مخالف آن را نیز سرکوب می‌نماییم. با نفی زشتی‌های خود، از زیبایی‌هایمان می‌کاهیم، با نفی ترس خود، از شجاعتمان کم می‌کنیم و با نفی حرص و آز خود، بخشندگی‌مان را کاهش می‌دهیم.
یکی از عمده‌ترین مشکلات عصر اطلاعات، بیماری «من می‌دانم» است. بیشتر اوقات همین دانستن، مانع از تجربه و درک درون می‌شود. کار کردن روی سایه، کاری فکری نیست، بلکه سفری از ذهن به سوی قلب می‌باشد.
ما همگی آرزو داریم الوهیت خود را شکوفا کنیم، اما فراموش کرده‌ایم که هر بذری برای رشد و نمو نیاز به خاک حاصلخیز دارد. آن خاک حاصلخیز و مکان مناسب، درون ما و درون سایه‌ی ما قرار دارد. باید این مکان را بپذیریم، دوست بداریم و به آن توجه کنیم تا گل‌های وجودمان شکوفا شوند.
نارضایتی ما از خود موجب می‌شود که به جست‌وجوی اتاق‌های گمشده‌ی کاخمان بپردازیم. فقط از طریق باز کردن یکایک اتاق‌های کاخمان است که به بی‌همتا بودن وجود خود پی می‌بریم.
ما بر مبنای اعتقادات اصلی خود که همواره به خانواده و دوران کودکی ما وابسته است،بخش‌هایی از وجود خود را طرد می‌کنیم. آنچه پدر و مادرمان کردند و نکردند، تاثیر عمیقی بر زندگی ما گذاشته است و مراقبین و آموزگارانمان نیز در آنچه اکنون هستیم، سهمی دارند.
افراد به زندگی ما گام می‌نهند تا ما را یاری کنند یکپارچه شویم. بیشتر ما خود را با طیف بسیار محدودی می‌سنجیم. اگر تمامی خوبی‌ها را در یک سو و تمامی بدی‌ها را در طرف مقابل فرض کنیم، بیشتر ما در باریکه‌ی میانی این طیف زندگی می‌کنیم و فقط اندکی از خوبی‌ها و بدی‌هایمان را پذیرا می‌شویم. ما باید بیاموزیم که چگونه در پهنه‌ای به وسعت تمامی توان انسانی زندگی نماییم و از این بابت احساس ناراحتی نکنیم.
Separator

خلاصه کتاب

 بخش اول با معرفی سایه شروع می‌شود و در ادامه شرحی از شکل‌گیری سایه، چگونگی تاثیرش روی زندگی و راه‌های تشخیص آن آمده.
در بخش دوم نویسنده مجموعه‌ای از تمرین‌ها و ابزارهای عملی را پیش روی خواننده می‌گذارد تا با بهره بردن از آن‌ها بتوان سایه‌ی خود را تشخیص داد و آن را به عنوان جزیی از وجود پذیرفت. 
بخش سوم و پایانی هم به استفاده از سایه‌ی خویش برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شخصی و جهان پیرامون می‌پردازد. 
Separator

درباره نویسنده

دبی فورد سال ۱۹۵۵ در سن‌دیه‌گوی ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد و عمده‌ی شهرتش به‌خاطر موفقیت چشمگیر کتابی بود که سال ۱۹۹۸ منتشر کرد؛ نیمه‌ی تاریک وجود. فورد معلم و نویسنده‌ای بود که بخش زیادی از عمرش را صرف بررسی جنبه‌های مختلف روان‌شناختی انسان‌ها کرد و بیش از همه به مفهوم سایه و چگونگی شناخت آن و روش‌های استفاده از این نیمه‌ی تاریک برای رشد و موفقیت عملی در زندگی پرداخت. از فورد تابه‌حال چندین کتاب، مقاله و سخنرانی منتشر شده است. آثار او به ۳۲ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه و در سراسر جهان خوانده شده‌اند.از دیگر کتاب های او می‌توان به «راز سایه»، «طلاق معنوی» و «بهترین سال زندگی تو» اشاره کرد. نهایتا دبی فورد در ۱۷ فوریه‌ی ۲۰۱۳ پس از جدالی طولانی با سرطان درگذشت.
Separator

سوالات متداول

• در این کتاب والا، دبی فورد به شیوه‌ای منظم، گام‌های رسیدن به یکپارچگی و دگرگونی را مشخص می‌کند. -دکتر دیپاک چوپرا
• دبی فورد ما را از الگوهای تنبیه خود که اغلب اسیرمان کرده‌اند، عبور می‌دهد. نظرات او به‌گونه‌ای خارق‌العاده، جذاب و قانع‌کننده هستند. - ماریان ویلیامسون
• راز سایه، دبی فورد، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
• جدایی معنوی، دبی فورد، ترجمه‌ی الهام شریف، نسل نواندیش
• بهترین سال زندگی شما، دبی فورد، ترجمه‌ی مهدی قراچه داغی، آسیم
• نیروی حال، اکهارت تله، ترجمه‌ی مسیحا برزگر، ذهن‌آویز
• زمین نو، اکهارت تله، ترجمه‌ی رویا منجم، علم
• چهار میثاق، دون میگوئل روئیز، ترجمه‌ی دل‌آرا قهرمان، ذهن‌آویز
نیمه‌ی تاریک وجود برای هر کسی که علاقمند به رشد و تعالی شخصی است مناسب است. طرفداران حوزه‌ی خودیاری قطعا از این کتاب لذت خواهند برد. همین‌طور هر کسی که دوست دارد راهی برای کنار آمدن با ترس‌ها و اضطرابش پیدا و زندگی واقعی‌اش را آغاز کند.
خواندن نیمه‌ی تاریک وجود به هیچ عنوان پیش‌نیاز مطالعاتی ندارد و همه می‌توانند آن را به‌راحتی بخوانند.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.