جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
36
0
زمان حال تمام دارایی ماست
درباره‌ی کتاب «نیروی حال»

معرفی کتاب

کتاب «نیروی حال: راهنمایی برای روشن‌بینی معنوی» بر اهمیت زندگی در لحظه‌ی حال و بیداری در وضعیت بالاتری از خودآگاهی که فراتر از ذهن است، تأکید می‌کند. تُله معتقد است ذهن اغلب انسان‌ها مدام فعال است و انسان گرفتار «منیت» خود است که باعث رنج کشیدن او می‌شود. زمانی که انسان زندگی در لحظه‌ی کنونی را فرا بگیرد و خود را از افکارش جدا کند، می‌تواند طعم آرامش ذهنی و رضایت از زندگی را بچشد. «نیروی حال» توصیه‌هایی عملی برای حضور در لحظه‌ی حال را دربرمی‌گیرد: مثل تنفس آگاهانه، روی قوه‌ی ادراک و رها کردن احساسات منفی تمرکز می‌کند. همچنین مفاهیم معنوی عمیق‌تری را معرفی می‌کند، مثل ماهیت زمان، سرشت توهم‌زای ضمیر و به‌هم پیوستگی تمام اتفاقات و موجودات زندگی. 
«نیروی حال» راهنمایی قدرتمند برای بیداری معنوی و تغییر فردی است که پس از مطالعه‌ی آن نگرش‌تان به خود و دنیای اطرافتان تغییر می‌کند. 

عقیده اکهارت تله در کتاب نیروی حال

ویژگی «نیروی حال» نسبت به دیگر آثار خودیاری

نثر ساده‌ و قابل فهم نویسنده باعث شده است حتی کسانی که تازه با دنیای معنوی آشنا شده‌اند، با این کتاب به راحتی ارتباط برقرار کنند. سایر کتاب‌های حوزه خودیاری خواننده را به درون‌نگری و واکاوی گذشته تشویق می‌کنند، در صورتی که «نیروی حال» بر اهمیت زندگی در لحظه کنونی به منظور تعالی و فراتر رفتن از «منیت» تأکید دارد. 
از سوی دیگر، تُله سنت‌های معنوی و عرفانی غربی و شرقی، از جمله بوداییسم، هندوییسم و مسیحیت را با هم ادغام کرده است تا رویکردی منحصربه‌فرد و جهان‌شمول به معنویت داشته باشد. 

«نیروی حال» روایت شخصی نویسندگانش است؟

بله، نویسنده در این کتاب از زندگی خود ماجراهایی را روایت می‌کند. او تجربیاتش از افسردگی و افکار خودکشی را بازگو می‌کند که سرانجام او را به بیداری معنوی رساند و زندگی‌اش را دگرگون کرد. اما «نیروی حال» کتاب خاطرات نیست و تُله با روایت تجربیات شخصی‌اش‌، شرایط و انگیزه‌ برای انتقال آموزه‌هایش را فراهم می‌کند.

نویسنده‌ی «نیروی حال» چه می‌گوید؟

اکهارت تله در «نیروی حال» به ما می‌آموزد که راه رسیدن به آرامش ذهنی و بیداری معنوی، در لحظه زندگی کردن، رها کردن خود از جریان فکری مداوم و احساساتی است که ذهن تولیدشان می‌کند. او بر ماهیت توهم‌زای «منیت» تأکید می‌کند و می‌گوید از الگوهای فکری و احساسی منفی دست بکشیم و در عوض روی بیداری جاودانه و بیکران که تمام تجربه‌ها روی این‌ها استوارند، تمرکز کنیم. 

بخشی از کتاب نیروی حال

مخاطبان «نیروی حال» چه کسانی هستند؟

مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی کسانی که به دنبال رشد فردی، بیداری معنوی یا بهبود کیفیت زندگی‌شان هستند، توصیه می‌شود. کسانی که به دنبال رهایی از اضطراب، تنش یا افسردگی هستند، آن‌ها که به کشف معنویت یا آموختن درباره‌ی سنت‌های معنوی متفاوت علاقه‌مند هستند و همین‌طور کسانی که در زندگی به دنبال معنا هستند. 

بازتاب انتشار «نیروی حال»

این کتاب به واسطه‌ی شفافیت، سادگی و عملگرا بودنش از سوی منتقدان تحسین شده است. دیپاک چوپرا، معلم و نویسندۀ مشهور معنویت، شفافیت و عملگرایی این کتاب را ستوده است. اوپرا وینفری، مجری شناخته‌شده تلویزیونی، «نیروی حال» را یکی از مهم‌ترین کتاب‌های زمانه‌مان معرفی کرده است. 

جوایز و عملکرد «نیروی حال»

«نیروی حال» کتابی به شدت تأثیرگذار و پرفروش شناخته می‌شود. خوانندگان و همین‌طور ریویونویسان این کتاب را که به جدول کتاب‌های پرفروش‎ بسیاری از کشورها راه یافته، تحسین کرده‌اند. تأثیر این کتاب بر جامعه و افراد چنان گسترده بوده است که آن را جزو آثار درجه یک در ژانر معنویت و خودیاری معرفی می‌کنند. 

استقبال ها از کتاب نیروی حال

ترجمه‌های این کتاب 

این کتاب به قلم مترجمان گوناگون ترجمه شده است:
نیروی حال، ترجمه مسیحا برزگر، انتشارات ذهن آویز
نیروی حال، ترجمه هنگامه آذرمی، انتشارات کلک آزادگان
شکوه زندگی در لحظه حال، ترجمه علی علی پناهی، انتشارات نسل نواندیش 
نیروی حال، ترجمه غلامحسین علی مازندرانی، انتشارات آرایان
قدرت اکنون، ترجمه فاطمه معیری، انتشارات اوحدی
شور حال، ترجمه سوسن پیرنیا، انتشارات ذهن زیبا
آدمی دیگر (قدرت حال)، ترجمه سیامک عاقلی، نشر نامک
کلیدهایی برای زندگی سالم و بهتر، ترجمه محمدصادق عظیم، انتشارات استاندارد
قدرت لحظه حال، ترجمه روزبه ملک زاده، انتشارات پردیس آباریس،
قدرت حال، ترجمه محمدرضا علیمی، انتشارات سمام
نیروی حال، ترجمه نوشین احمدی، انتشارات ندای معاصر (زرین کلک)

اگر از این کتاب خوشتان آمد، این کتاب را هم پیشنهاد می‌کنیم

کتاب «تمرین قدرت حال» از همین نویسنده است که راهنمای عملی و تمرین‌هایی برای خوانندگانی دارد که می‌خواهند آموزه‌های «نیروی حال» را در زندگی‌شان پیاده کنند. 

مروری بر آنچه خواندیم

تأکید بر زندگی در لحظه حال و بیداری 
انسانی که گرفتار «منیت» است، رنج می‌کشد.
نثر ساده نویسنده باعث شده است همه افراد بتوانند با این کتاب ارتباط برقرار کنند. 
تُله سنت‌های معنوی و عرفانی غربی و شرقی را ادغام کرده تا رویکردی منحصربه‌فرد و جهان‌شمول به معنویت داشته باشد.
تُله با روایت تجربیات شخصی‌اش‌، شرایط و انگیزه‌ برای انتقال آموزه‌هایش را فراهم می‌کند.
مطالعه‌ی این کتاب به همه‌ی کسانی که به دنبال رشد فردی، بیداری معنوی یا بهبود کیفیت زندگی‌شان هستند، توصیه می‌شود.
«نیروی حال» کتابی به شدت تأثیرگذار و پرفروش شناخته می‌شود.
دیپاک چوپرا، معلم و نویسندۀ مشهور معنویت، شفافیت و عملگرایی این کتاب را ستوده است.
کتاب «نیروی حال» از ده بخش تشکیل شده است.
اکهارت تُله در بیست‌ونه سالگی دگرگونی وجودی عمیقی را تجربه کرد که باعث شد هویت سابقش را کنار بگذارد و زندگی جدیدی را آغاز کند.
این کتاب به قلم مترجمان گوناگون ترجمه شده است
کتاب «تمرین قدرت حال» از همین نویسنده، کتاب کار «نیروی حال» شناخته می‌شود. 
خواندن «نیروی حال» شما را در مسیر پرورش ذهن آگاهی راهنمایی می‌کند. 
کسانی که به دنبال درک عمیق‌تری از ماهیت وجودی‌ و جایگاهشان در دنیا این کتاب را بخوانند. 

اگر اهل مطالعه در حوزه‌ی روانشناسی هستید، کتاب نیک سرشت را از دست ندهید.
Separator

یک جرعه از کتاب

چند شب پس از تولد بیست و نه سالگی‌ام، نیمه‌شبی با حس وحشتی مطلق از خواب بیدار شدم. چندین بار پیش از این نیز با چنین احساسی از خواب پریده بودم، اما این بار شدت وحشت بیش از دفعات گذشته بود. سکوت شب، خطوط نامشخص لوازم منزل در اتاق تاریک، آوای دوردست قطاری در حال گذر، همه بیگانه، خصمانه و کاملاً بی‌معنا می‌نمود، تا اندازه‌ای که نفرت عمیقی را نسبت به جهان در من برمی‌انگیخت و با این وجود، نفرت‌انگیزترین چیز، زندگی خودم بود. فایدۀ ادامۀ زندگی با این بارِ بدبختی چه بود؟ چرا باید به این تلاش بی‌وقفه ادامه می‌دادم؟ می‌توانستم میل عمیق به نابودی و وجود نداشتن را که اکنون نیرومندتر از میل غریزی به ادامۀ زندگی بود، احساس کنم.
«دیگر نمی‌توانم با خودم زندگی کنم!» این فکری بود که پیوسته در ذهنم تکرار می‌شد. سپس ناگهان به غیرعادی بودن این فکر آگاه شدم. «من یکی هستم یا دو تا؟» اگر نمی‌توانم با خودم زندگی کنم، پس ما باید دو تا باشیم. «من» و «خودی» که «من» نمی‌توانست با او زندگی کند. فکر کردم: «شاید تنها یکی از این دو واقعی‌ست.»
چنان از این ادراک عجیب، غرق در حیرت شدم که ذهنم متوقف شد. کاملاً آگاه بودم، اما دیگر فکری نبود. سپس احساس کردم که به درون چیزی مانند یک گردابِ انرژی فرومی‌روم. ابتدا حرکتی آرام بود که سپس شتاب گرفت. ترس شدیدی مرا در برگرفته بود و بدنم شروع به لرزیدن کرد. صدایی شنیدم که می‌گفت: «مقاومت نکن!» گویی این صدا از درون سینه‌ام برمی‌خاست. می‌توانستم احساس کنم که به درون خلأیی مکیده می‌شوم. احساس می‌کردم خلأ درون من است، نه در بیرون. ناگاه دیگر ترسی نبود و گذاشتم که به درون آن خلأ فروروم. بعد از آن را اصلاً به یاد ندارم.
احتمالاً در خیابان با «دیوانه‌هایی روبرو شده‌اید که با خودشان حرف می‌زنند یا زیر لب زمزمه می‌کنند، خب، این رفتار با آنچه شما یا آدم‌های «بهنجار» دیگر می‌کنید، تفاوت چندانی ندارد به‌جز آنکه شما این کار را با صدای بلند انجام نمی‌دهید. صدا نظر می‌دهد، رأی می‌دهد، مقایسه می‌کند، قضاوت می‌کند، شکایت می‌کند، از چیزی خوشش می‌آید یا خوشش نمی‌آید و در همه زمینه‌های دیگر زندگی شما فعال است. صدا الزاماً با وضعیتی که خودتان را در آن می‌یابید ارتباط ندارد، اما می‌تواند گذشته‌ی دور یا نزدیکی را احیا نماید یا یک وضعیت احتمالی را در آینده تصور یا مرور کند. در ارتباط با آینده، صدا اغلب تصور می‌کند که اوضاع خراب خواهد شد یا نتیجه‌ای منفی در انتظار است؛ این حالت، نگرانی نام دارد. گاهی این صدای زمینه با تصاویر عینی یا «نمایش‌های ذهنی» همراه می‌شود. حتی اگر صدا به وضعیتی که اینک در آن هستید مربوط باشد، آن وضعیت را به صورت شرایطی در گذشته تعبیر می‌کند. چنین تعبیری به این دلیل است که صدا به ذهن شرطی‌شده‌ی شما تعلق دارد که نتیجه‌ی تمامی تاریخ گذشته‌ی شخصی و همچنین یک مجموعه‌ی ذهنی فرهنگی و جمعی است که به ارث برده‌اید. به همین دلیل، شما لحظه‌ی حال را با چشمان گذشته می‌بینید و قضاوت می‌کنید و دیدی کاملاً تحریف‌شده از آن دارید. گاه این صدا بدترین دشمن انسان است. بسیاری از افراد در ذهنشان با شکنجه‌گری به سر می‌برند که همواره آن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد، مجازاتشان می‌کند و از انرژی حیاتی تهی می‌سازد و همین شکنجه‌گر ذهنی است که علت رنج و اندوه ناگفتنی و بیماری آنان است.
خبر نویدبخش این است که شما می‌توانید خویش را از ذهنتان برهانید.
Separator

خلاصه کتاب

تُله می‌گوید خود واقعی ما، ذهن یا منیت ما نیست و یکی دانستن خود با این عناصر وجودی، ریشه اصلی رنج ماست. 
انسان بدون اینکه بداند، خود را با ذهنش یکی می‌داند. آغاز آزادی پی بردن به این نکته است که شما موجودیتی مجزا از ذهن‌تان دارید. 
هر چه زمان حال را بهتر و بیشتر درک کنید و بپذیرید، از درد و رنج رهاتر خواهید بود.  
زمان حال تنها دارایی شماست. هیچ‌وقت زمانی وجود نداشته که زندگی‌تان «این لحظه» نبوده باشد.
اگر «اکنون» و «اینجا» را نمی‌توانید تحمل کنید، سه انتخاب دارید: از این شرایط دور شوید، تغییرش دهید یا کاملاً بپذیردش.
هنگامی که آگاهی، خود را از یکی دانستن با مفاهیم ذهنی و اَشکال جسمی رها می‌کند، به چیزی تبدیل می‌شود که می‌توانیم آن را آگاهی ناب، اشراق، روشن‌بینی یا حضور بخوانیم.
برای آگاه شدن از «بودن»، باید آگاهی را از ذهنتان باز پس بگیرید. این یکی از مهم‌ترین وظایف سفر معنوی شماست.
وظیفه شما این نیست که عشق را بیابید، بلکه باید دریچه‌ای را بیابید که از طریق آن عشق وارد شود. 
رستگاری حقیقی، خشنودی، آرامش و بودنی است که به هیچ چیز در بیرون از خود وابسته نیست. رستگاری راستین رهایی از ترس و رنج و کمبود است؛ رهایی از خواسته‌ها و نیازها. 
هر چه از طریق خواسته‌ها و دستاوردها به دنبال شادی باشید، بیشتر فریب می‌خورید. هیچ چیز نمی‌تواند شما را شاد کند، چراکه آرامش از درون می‌آید. 
تسلیم، خرد ژرف و ساده‌ی «همراهی» با جریان هستی، به جای ایستادن در برابر آن است. و تنها جایی که می‌توانید جریان هستی را تجربه کنید، «لحظه‌ی حال» است. بنابراین، تسلیم به معنای پذیرش بی‌قید و شرط لحظه حال بدون مقاومت کردن در برابر آنچه هست، تعریف می‌شود. 
Separator

درباره نویسنده

اکهارت تُله معلم معنوی و زاده آلمان است. او در بیست‌ونه سالگی دگرگونی وجودی عمیقی را تجربه کرد که باعث شد هویت سابقش را کنار بگذارد و زندگی جدیدی را آغاز کند. پس از آن، تُله به تأمل بر دگرگونی و تحول درونی‌اش پرداخت که او را به سفر ژرف درونی هدایت کرد. اکهارت تُله با سفر به سراسر دنیا آموزه‌ها و یافته‌هایش را با دیگران به اشتراک می‎گذارد. 
Separator

سوالات متداول

این کتاب با نثری ساده و قابل فهم، نقطه‌نظری تازه را درباره ماهیت ذهن، ضمیر وجودی و آگاهی به دست می‌دهد و همین‌طور راهنمایی عملی برای پرورش دادن ذهن آگاهی است.
کسانی که به رشد فردی علاقه دارند. کسانی که با اضطراب، تنش، افسردگی یا ذهنی ناآرام دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین کسانی که به دنبال درک عمیق‌تری از ماهیت وجودی‌ و جایگاهشان در دنیا هستند.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.