جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد

مارگارت رابینسون راترفورد
7 دقیقه
افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد
49
0
معرفی کتاب افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد
اگر در خانواده و محیطی بزرگ شده‌اید که به شما آموخته‌اند عواطف شدید نشانه‌ی ضعف است، یا آسیب‌پذیر بودن همیشه بهتان احساس عدم امنیت می‌دهد، در دسته‌ی کسانی قرار می‌گیرید که برای زندگی‌شان ظاهری بی‌نقص ساخته‌اند تا وجوهی را که به نظر خودشان ضعف به حساب می‌آید از دیگران پنهان کنند. در چنین شکلی از زندگی شما همواره موفق و همراه و هم‌پای دیگرانید. مشکل کجاست؟ وجود شما سرشار از شرم و انتقادات بی‌رحمانه از خود است و هرگز اجازه نمی‌دهید تا احساساتی همگانی، عادی و پذیرفته‌شده مثل ترس، عصبانیت، فقدان و اندوه مجال بروز پیدا کنند. هرچند خودتان هم می‌دانید گرهی در کار است اما درست نمی‌دانید چی و کجا و فقط احساس خفگی و تنهایی دارید. اگر همه‌ی این توصیفات با حال شما جور است، می‌شود گفت شما به «افسردگی نهفته» مبتلایید.
علائم افسردگی نهفته از نظر دکتر مارگارت رابینسون راترفورد

خاموش کردن صدای همیشه منتقد درون

دکتر مارگارت رابینسون راترفورد در «افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد» راه‌هایی را برای درک کمال‌گرایی و تشخیص باورهای مخرب پیشنهاد می‌دهد و تلاش می‌کند تا ارتباط خواننده‌اش را با احساساتی که مدت‌ها سرکوب شده‌اند مجدداً برقرار کند. با خواندن راهنمایی که دکتر رادرفورد در این کتاب فراهم آورده به‌مرور برای خاموش کردن آن صدای همیشه منتقدِ درون راه‌حلی پیدا می‌کنید و از آن مهم‌تر برای رویارویی با احساسات سخت و پیچیده آماده خواهید شد. آموختن این‌که کمک خواستن از دیگران نه‌تنها نشانه‌ی ضعف بلکه نشانه‌ی قدرت و شجاعت شماست نیز از دیگر ارمغان‌های این کتاب برای شما خواهد بود.
اگر آماده‌اید تا به پنهان‌کاری پایان دهید و سرانجام به وادیِ تسکین و تسلی بیفتید، «افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد» قدم به قدمِ این مسیر همراه منصف و بی‌قضاوت شما خواهد بود.

قسمتی از کتاب افسردگی نهفته

منتقدین درباره‌ی «افسردگی نهفته»‌‌ چه می‌گویند؟

«کتاب افسردگی نهفته ما را با واقعیتی تلخ و مهم مواجه می‌کند: این‌که گاهی کسانی که به‌نظر همه‌چیزشان بی‌نقص است اتقاقاً در آستانه‌ی فروپاشی عصبی‌اند.» (سارا فادر، نویسنده‌ی حوزه‌ی سلامت روان)
«کتاب افسردگی نهفته بر جنبه‌ی مهمی از افسردگی که اغلب توجه بسیار ناچیزی به آن می‌شود نور می‌اندازد. راهنمایی‌هایی که دکتر رادرفورد در این کتاب عرضه می‌کند برای هر انسان کمال‌گرایی که در خفا با خود و احساساتش در جنگ است، گره‌گشاست.» (دکتر مایلکل یاپکو، روانشناس بالینی)
«کتاب افسردگی نهفته با توصیه‌های هوشمندانه و همدلانه‌اش می‌تواند زندگی‌ها را نجات دهد و راهی صاف و شفاف برای بیرون آمدن از پیله‌ی ویرانگر کمال‌گرایی ارائه کند.» (پت لاو، روان‌درمانگر و نویسنده)
«دکتر رادرفورد برای همه‌ی کسانی که فکر می‌کنند "سزاوار" عنوان افسرده نیستند و در سکوت و به دور از چشم دیگران از خودشان متنفرند حرف‌های مهمی برای گفتن دارد.» (سار شوستر، خبرنگار نشریه‌ی روانشناسی مایتی)

نظر سارا فادر نویسندۀ حوزۀ روانشناسی دربارۀ کتاب افسردگی نهفته

طرفداران «افسردگی نهفته»  دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

کتاب معجزه‌های خواربارفروشی نامیا ، نوشته‌ی کیگو هیگاشینو، نشر میلکان، ترجمه‌ی نفیسه خسروجردی و سبحان خسروجردی.
«کاش وقتی بیست ساله بودم می‌دانستم: دوره‌ای فشرده برای پیدا کردن جای خود در دنیا»، نوشته‌ی تینا سیلیگ، نشر میلکان، ترجمه‌ی مینا صفری.
«والدینی ناکامل اما به اندازه‌ی کافی خوب : راهنماى پرورش فرزندانى خشنود و منعطف»، نوشته‌ی آلن دو باتن، نشر کتابسرای تندیس، ترجمه‌ی فاطمه گلستانی.
«مغز ناآرام خود را دوباره مداربندی کنید: چگونه به كمک علم اعصاب مربوط ترس؛ به اضطراب؛ هراس؛ وحشت و نگرانی خود پايان دهيم»، نوشته‌ی ‏‫کاترین‌ام.‬ پیتمن و ‏‫الیزابت‌ام.‬ کارل، نشر رستگار گیلان، ترجمه‌ی بهاره شاه‌علیزادگان.‬‬‬‬‬‬
«شستشوی مغزی‏‫: ذهنتان را سم‌زدایی کنید برای تفکری روشن‌تر، ارتباطاتی عمیق‌تر و شادی ماندگار‮‬»، نوشته‌ی دیوید پرلماتر، آستین پرلماتر و کریستین لوبرگ، نشر قلمدان، ترجمه‌ی سپیده سرطاوی.‬‬‬‬‬‬
«مارپیچ رو به بالا‮‬‏‫: کاربست علوم اعصاب برای معکوس‌کردن روند افسردگی یک تغییر کوچک در هر دفعه‏‫»، نوشته‌ی الکس کورب‮‬‏‫، نشر امین‌نگار، ترجمه‌ی منوچهر آسنجرانی و وحید منتظری‌هدشی.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

مروری بر آنچه خواندیم

مارگارت رابینسون رادرفورد روانشناس بالینی با بیش از سی سال سابقه‌ی حرفه‌ای است. دکتر رادرفورد به‌علاوه نویسنده، سخنرانِ تدکس و سازنده‌ی پادکست نیز هست.
اگر در خانواده و محیطی بزرگ شده‌اید که به شما آموخته‌اند عواطف شدید نشانه‌ی ضعف است، یا آسیب‌پذیر بودن همیشه بهتان احساس عدم امنیت می‌دهد، در دسته‌ی کسانی قرار می‌گیرید که برای زندگی‌شان ظاهری بی‌نقص ساخته‌اند تا وجوهی را که به نظر خودشان ضعف به حساب می‌آید از دیگران پنهان کنند.
دکتر مارگارت رابینسون راترفورد در «افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد» راه‌هایی را برای درک کمال‌گرایی و تشخیص باورهای مخرب پیشنهاد می‌دهد و تلاش می‌کند تا ارتباط خواننده‌اش را با احساساتی که مدت‌ها سرکوب شده‌اند مجدداً برقرار کند.
با خواندن راهنمایی که دکتر رادرفورد در این کتاب فراهم آورده به‌مرور برای خاموش کردن آن صدای همیشه منتقدِ درونی راه‌حلی پیدا می‌کند و از آن مهم‌تر برای رویارویی با احساسات سخت و پیچیده آماده خواهید بود.
اگر آماده‌اید تا به پنهان‌کاری پایان دهید و سرانجام به وادیِ تسکین و تسلی بیفتید، «افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد» قدم به قدم این مسیر همراه منصف و بی‌قضاوت شما خواهد بود.
پادکست دکتر رادرفورد با عنوان SelfWork بارها و بارها از سوی مخاطبین بهترین پادکست سلامت روان و افسردگی نام گرفته است.
پیام دکتر رادرفورد برای طیف گسترده‌ی مخاطبینش از فعالین حوزه‌ی سلامت روان تا مدیران و کارگران و همه‌ی اقشار مردم این است که روان سالم فقط و فقط از مسیر شفاف بودن با یکدیگر محقق می‌شود.
دکتر رادرفورد به همکاران خود در حوزه‌ی سلامت روان پیشنهاد می‌کند بیش از حد به فهرست نشانه‌های رسمی بیماری‌ها اعتماد نکنند. به باور او همه‌ی ما نیز داریم به نگاه خاص هر فرد به زندگی به دقت توجه کنیم و در کمال امنیت و همدلی به او واکنش نشان دهیم نه اینکه با رفتاری ماشینی به او احساس شرم بدهیم و تجربه‌ی دردناک خاص او را از زندگی دست کم بگیریم.

Separator

یک جرعه از کتاب

تمرین خویشتن‌پذیری هسته‌ی مرکزی درمان افسردگی نهفته است.
متضاد افسردگی خوشبختی نیست، بلکه سرزندگی است.
چند بار پیش آمده است زمزمه‌ی درونی‌تان را بشنوید که «خوبم، ممنون»، درحالی‌که می‌دانید اصلاً حالتان خوش نیست؟ شرط می‌بندم خیلی. وقتی نوشتن درباره‌ی افسردگی نهفته را آغاز کردم، افراد بسیاری در واکنش به تعریف افسردگی نهفته برایم ایمیل می‌فرستادند. پاسخ‌هایشان بازتابی از فراغ‌بال، قدرشناسی و حتی شوک بود. یک نفر گفته بود: «باورم نمی‌شه دارین این‌جوری من رو توصیف می‌کنین. انگار درون مغز من هستین.» بی‌تردید من نخستین فردی نیستم که می‌گوید نشانه‌های افسردگی در افراد متفاوت یکسان نیست. سیدنی بلت، که در ابتدای این صفحه از او نقل‌قول کردم، از نخستین افرادی بود که درباره‌ی ارتباط کمال‌طلبی با افسردگی و خودکشی تحقیق کرد. او می‌گوید که بعضی از انواع افسردگی را باید از تجربه‌ی زیسته‌ی فرد تشخیص داد، هرچند علائم آن با شاخص‌های رسمی همسان و تشخیص‌دادنی نباشند. اصطلاح «افسردگی نهفته» بازتاب همین ایده است: فقدان شاخص‌های سنتی افسردگی لزوماً بر نبود افسردگی دلالت ندارد. تمامی ایمیل‌ها‌ یا نظرهایی که دریافت کردم مثبت و بدون نقد نبود. بعضی‌ها سؤالات انتقادی درستی مطرح کرده بودند: «اینکه مردم مجبورند با افسردگی واقعی دست‌وپنچه نرم کنند، به‌قدر کافی بد نیست؟ حالا دارید هر مشکل ساده‌ای را افسردگی جا می‌زنید؟» و «به نظر من شما می‌کوشید تا به بسیاری از مردم القا کنید در سختی و زحمتشان برای رسیدن به کمال ایرادی وجود دارد. من این تلاش را نشان قدرت و شجاعت می‌دانم، نه اختلالی روانی.» و «به نظر می‌رسد شما شخصی را توصیف می‌کنید که توانایی همدردی و درک احساسات دیگران را دارد و تصمیم‌های درستی می‌گیرد و واجد قدرت رهبری است و ادعا می‌کنید این شیوه‌ای سالم برای زندگی‌کردن نیست. از این طرز فکر متنفرم.»
اگر اشکتان سرازیر شد، بگذارید سرازیر شود و برای چنین پیشرفتی باز هم به خود دست مریزاد بگویید.
می‌دانستم اگر به حقیقت اعتراف کنم، که همین حالا دچار حمله‌ی عصبی شده‌ام، به چشم یک شیاد به من نگاه می‌کنند، انگارنه‌انگار کارم گویندگی اخبار است.
ما همان‌قدر راحت می‌توانیم اسیر به‌اصطلاح مثبت‌اندیشی شویم، که اسیر منفی‌نگری. ممکن است هر دو بازدارنده، درهم‌شکننده، نابه‌جا، توهم‌آمیز و اشتباه باشند.
Separator

درباره نویسنده

مارگارت رابینسون  راترفورد
مارگارت رابینسون راترفورد
دیگر کتاب‌های نویسنده
مارگارت رابینسون رادرفورد روانشناس بالینی با بیش از سی سال سابقه‌ی حرفه‌ای است. دکتر رادرفورد به‌علاوه نویسنده، سخنرانِ تدکس و سازنده‌ی پادکست نیز هست. کتاب «افسردگی نهفته: راه رهایی از کمال‌طلبی، آنگاه که بر افسردگی نقاب می‌کشد» او به‌سرعت پا را از مرزهای ایالات متحده بیرون گذاشت و با ترجمه به زبان‌های مختلف از ایتالیایی و آلمانی تا کره‌ای و ترکی به شهرت جهانی رسید. پادکست او با عنوان SelfWork نیز بارها و بارها از سوی مخاطبین بهترین پادکست سلامت روان و افسردگی نام گرفته است.
دکتر رادرفورد را بیشتر به حضور فعالانه و بیان همه‌فهمِ مبانی نظری، چه در فضاهای واقعی چه در فضاهای مجازی، می‌شناسند. پیام او برای طیف گسترده‌ی مخاطبینش از فعالین حوزه‌ی سلامت روان تا مدیران و کارگران و همه‌ی اقشار مردم این است که روان سالم فقط و فقط از مسیر شفاف بودن با یکدیگر محقق می‌شود. حرف زدن از آنچه هستید و به آن فکر می‌کنید با کسانی که بهشان اعتماد دارید قدمی بزرگ به سوی برقراری پیونید محکم و داشتن روانی سالم است. میزان افسردگی و پایان دادن‌های خودخواسته به زندگی بهت‌آور است اما کارهایی هست که از دست‌مان برمی‌آید تا کسانی را که در معرض چنین آسیب‌هایی هستند به زندگی سالم‌تر رهنمون کنیم.
دکتر رادرفورد به همکاران خود در حوزه‌ی سلامت روان نیز پیشنهاد می‌کند بیش از حد به فهرست نشانه‌های رسمی بیماری‌ها اعتماد نکنند. به باور او همه‌ی ما نیز داریم به نگاه خاص هر فرد به زندگی به دقت توجه کنیم و در کمال امنیت و همدلی به او واکنش نشان دهیم نه اینکه با رفتاری ماشینی به او احساس شرم بدهیم و تجربه‌ی دردناک خاص او را از زندگی دست کم بگیریم.
Separator

سوالات متداول

• نشر میلکان، شبنم درویش.
اگر همیشه‌ سعی کرده‌اید تصویری بی‌نقص از خودتان به دیگران نشان دهید اما حالا از بار روانی این سبک زندگی خسته‌اید، اگر بروز احساسات در ساده‌ترین و بدیهی‌ترین موقعیت‌ها نیز بهتان اضطراب می‌دهد، اگر همیشه در شرایط مختلف در کنار دوستان و آشنایانتان بوده‌اید اما از کمک خواستنِ متقابل از آن‌ها واهمه دارید و از این واهمه رنج می‌برید، این کتاب برای شماست.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.