جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

زندگی خود را دوباره بیافرینید

جفری یانگ
8 دقیقه
زندگی خود را دوباره بیافرینید
66
0
درباره‌ی کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید»
گریز از تله‌های زندگی

معرفی کوتاه

راهنمای شناسایی و درمان الگوهای تکرارشونده و مخربی که از کودکی گریبان آدم را می‌گیرند و او را در تله‌های زندگی گرفتار می‌کنند، برای آفریدن دوباره‌ی زندگی. 

نویسندگان کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

زندگی خود را دوباره بیافرینید از چه می‌گوید؟

جفری یانگ و همکارش جنت کلوسکو این کتاب را که حاصل سال‌ها پژوهش‌شان بوده، در دهه‌ی ۹۰ میلادی منتشر کردند و در آن برای اولین بار از چیزی گفتند که بسیاری از انسان‌ها در دامش گرفتار شده‌اند؛ تله‌ی زندگی یا Lifrtrap.
تله‌ی زندگی، الگوی تکرارشونده و ویران‌گری است که از دوران کودکی آغاز می‌شود و در طول زندگی آدم را گرفتار خودش می‌کند. برای روشن‌تر شدن موضوع این پرسش‌ها را در نظر بگیرید:
آیا کسانی که دوستشان دارید شما را ترک می‌کنند و تنها می‌گذارند؟
آیا به سمت کسانی کشیده می شوید که بی‌مهر و عاطفه‌اند و با شما به سردی برخورد می‌کنند؟
آیا نزدیکان‌تان به شما توجه نمی‌کنند و نادیده‌تان می‌گیرند؟
فکر می‌کنید دیگران در پی صدمه زدن به شما و تحقیرتان هستند؟
مدام در اضطرابید و حس می‌کنید هرلحظه ممکن است بلایی بر سر خود یا عزیزان‌تان نازل شود؟
خود را لایق عشق و مهر بی‌دریغ دیگری نمی‌دانید و بین دوگانه‌ی تنهایی و عصبانیت سرگردانید؟
از موقعیت اجتماعی خود راضی نیستید در جمع دوستان احساس انزوا می‌کنید؟
در خود عیب و نقص‌های زیادی می‌بینید و احساس بی‌ارزشی می‌کنید؟
این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش دیگر نشانه‌هایی از طرح‌واره‌ها هستند. طرح‌واره‌ها باور‌های عمیقی‌اند که در کودکی نسبت به خودمان و دیگران و جهان در ذهن ما شکل گرفته‌اند. طرح‌واره‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری احساس ما نسبت به خودمان و جهان پیرامون دارند و همین‌ها هستند که رفتارهای ما را شکل می‌دهند. حال اگر این طرح‌واره‌ها در ما احساسات شدیدی مثل خشم، تنهایی، اضطراب و غمگینی را برانگیزند چه باید کرد؟
برای حل این موضوع باید دست‌به‌دامان شناخت‌درمانی شد و به کمک آن طرح‌واره‌ها و تله‌های زندگی را شناخت، کنترل‌ و تعدیل‌شان کرد و رفته‌رفته آن‌ها را تغییر داد و یا کنار زد.
زندگی خود را دوباره بیافرینید درباره‌ی این طرح‌واره‌ها، تله‌ها و راه درمان آن‌هاست و با راهکارهای عملی خود که نتیجه‌ی پژوهش‌های گسترده‌ای در طی سالهایند، پیشنهادی کاربردی برای نجات زندگی و ساختن آن به شیوه‌ی دلخواه به خواننده ارائه می‌دهد.

انواع تله‌ها

یانگ و کلوسکو که خود روان‌درمان‌گرانی با تجربه و خبره‌اند طی پژوهش‌هایشان به این نتیجه رسیدند که بخش عمده‌ی مشکلات را می‌توان در ۱۱ تله‌ی اصلی خلاصه کرد:
رهاشدگی: لطفا مرا تنها مگذارید.
بی‌اعتمادی و بدرفتاری: نمی‌توانم به کسی اعتماد کنم.
محرومیت هیجانی: هرگز محبت دلخواه نثارم نمی‌شود.
طرد اجتماعی: نمی‌توانم با دیگران سازگار شوم.
وابستگی: به‌تنهایی از عهده‌ی کارها برنمی‌آیم.
آسیب‌پذیری: فاجعه‌ای در راه است.
نقص / شرم: بی‌ارزشم و پر از عیب و ایراد.
شکست: در همه‌ی کارها ناتمامم و احساس شکست دارم.
اطاعت: کارها را آن‌طور که او می‌خواهد انجام می‌دهم نه آن‌گونه که خودم.
معیارهای سخت‌گیرانه: هیچ‌چیز آن‌قدر که باید خوب نمی‌شود.
استحقاق: باید به همه‌ی خواسته‌هایم برسم.

انواع تله ها

ساختار کتاب

کتاب با معرفی تله‌ی زندگی شروع می‌شود و پس از درک مفهوم آن و شرح واکنش‌های رایجی که انسان‌ها به این تله‌ها نشان می‌دهند به سراغ معرفی یک‌به‌یک تله‌ها در فصل‌های جداگانه می‌رود. 
ساختار فصل‌ها مشابه یکدیگر است و هرکدام با یک مورد مطالعاتی شروع می‌شود و با پیش کشیدن یک پرسش‌نامه‌ی کوچک این امکان را به خواننده می‌دهد تا میزان گرفتاری خود در آن تله را بسنجد. در ادامه به ریشه‌های شکل‌گیری این تله‌ها پرداخته می‌شود و در آخر هم از تغییر و راه‌های رهایی از این تله‌ها.

چه ترجمه‌هایی از زندگی خود را دوباره بیافرینید در بازار کتاب موجود است؟

زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی رضا اکبری، میلکان
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی ساره حسینی عطار، شمشاد
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی مینا شیواپور، پارمیس
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی امیرعباس قربانی، کاپین دانش
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی فرزام حبیبی اصفهانی، شبگون
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی حسن حمیدپور، ارجمند
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی محمد جعفری، ندای معاصر
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی تکتم سعیدنیا، آرایان
زندگی خود را دوباره بیافرینید، ترجمه‌ی محبوبه سلمانی درچه، عالی‌تبار

استقبال از کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید چطور بوده؟

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید از زمان انتشارش در سال ۱۹۹۳ مورد استقبال گسترده‌‌ای قرار گفت. استقبال از این کتاب فقط مختص به عموم مردم نشد بلکه متخصصان هم روی خوشی به آن نشان دادند و ایده‌های درمانی جفری و کلوسکو را معتبر و قابل‌تامل شناختند. بحثی که این دو در کتاب تحت عنوان طرح‌واره‌های درمانی آغاز کردند هنوز در میان روان‌درمان‌گران مورد بحث است و از آن در روند درمان بیماران استفاده‌های زیادی می‌شود. تاثیر نظریه‌ی یانگ و کلوسکو را می‌توان به‌وضوح در آثار مهمی چون «تله‌ی شادمانی» نوشته‌ی راس هریس و «رهایی از افسردگی» نوشته‌ی مارک ویلیامز دید.

منتقدان درباره ی زندگی خود را دوباره بیافرینید چه می‌گویند؟

«از جفری یانگ و ژانت کلوسکو بسیار ممنون و سپاسگزارم که براساس اصول و تکنیک‌های شناخت‌درمانی توانسته‌اند شیوه‌ی چالش جدیدی برای مشکلات شخصیتی بیماران در اختیار ما بگذارند.» - آرون تی.بک، نظریه‌پرداز شناخت‌درمانی
«یک منبع عالی برای روان‌درمان‌گران… نوشتاری بسیار واضح و دقیق با جدول‌ها و نمودارهایی راهگشا که نوآوری‌هایی که کاملا کاربردی و سودمند‌ هستند.» -جفری ای.بارنت
«خواندن این کتاب را اغلب اوقات به مشتریانم توصیه می‌کنم… بسیار واضح است و به‌آسانی فهمیده می‌شود و از همه مهم‌تر واقعا عمل می‌کند!» - لارا اسمیت، استاد دانشگاه و نویسنده

طرفداران زندگی خود را دوباره بیافرینید دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

تله‌ی شادی، راس هریس، ترجمه‌ی علی صاحبی و مهدی اسکندری، سایه سخن
رهایی از افسردگی، مارک ویلیامز، ترجمه‌ی اکرم اکرمی، صابرین
عقل فراتر از احساس، دنیس گرینبرگر، ترجمه‌ی مرضیه پهلوان، شباهنگ
حال خوب با هم، دیوید برنز، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، آسیم
چهار میثاق، دون میگوئل روئیز، ترجمه‌ی دل‌آرا قهرمان، ذهن‌آویز
زندگی شجاعانه، برنه براون، ترجمه‌ی فرح رادنژاد، آزاده رادنژاد و افسانه حجتی طباطبایی، آموزه
نیرو حال، اکهارت تله، ترجمه‌ی مسیحا برزگر، ذهن‌آویز
رها از بند، مایکل سینگر، ترجمه‌ی فرناز فرود، کلک آزادگان
معجزه‌ی عشق، اسکات پک، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، علم
کتاب عادت‌های اتمی ، جیمز کلیر، ترجمه‌ی هادی بهمنی، نشر نوین (با رعایت قانون کپی‌رایت)

آموزه های کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید

زندگی خود را دوباره بیافرینید را چه کسانی بخوانند؟

این کتاب برای تمام کسانی که در تله‌های زندگی گرفتار شده‌اند بسیار مناسب است. همین‌طور آن‌هایی که به دنبال جستجوی ریشه‌های ترس‌ها، اضطراب‌ها و سختی‌های زندگی‌شان هستند و به دنبال راهی برای بازسازی زیست روزمره و آفریدن حیاتی نو برای خود و اطرافیانشان‌اند.
روان‌درمان‌گرها و فعالان حوزه‌ی علوم روان‌شناسی و شناخت‌درمانی هم از این کتاب بهره‌ی زیادی خواهند برد.
کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید زبان ساده‌ای دارد و با روندی بسیار مناسب مفاهیم را برای خواننده شرح می‌دهد و خواندن آن نیاز به هیچ‌گونه دانش تخصصی خاصی ندارد و برای عموم مردم قابل استفاده است.

مروری بر آنچه خواندیم

تله‌ی زندگی، الگوی تکرارشونده و ویران‌گری است که از دوران کودکی آغاز می‌شود و در طول زندگی آدم را گرفتار خودش می‌کند.
کتاب با معرفی تله‌ی زندگی شروع می‌شود و پس از درک مفهوم آن و شرح واکنش‌های رایجی که انسان‌ها به این تله‌ها نشان می‌دهند به سراغ معرفی یک‌به‌یک تله‌ها در فصل‌های جداگانه می‌رود.
نویسندگان با شرح این مفهوم به انواع واکنش‌های طبیعی انسان به این تله‌ها می‌پردازند و نشان می‌دهند که چرا این واکنش‌ها مناسب نیستند و راه‌هایی برای درک، کنترل، تغییر و حذف این تله‌ها می‌دهند.
کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید از زمان انتشارش در سال ۱۹۹۳ مورد استقبال گسترده‌‌ای قرار گفت. استقبال از این کتاب فقط مختص به عموم مردم نشد بلکه متخصصان هم روی خوشی به آن نشان دادند و ایده‌های درمانی جفری و کلوسکو را معتبر و قابل‌تامل شناختند.
این کتاب برای تمام کسانی که در تله‌های زندگی گرفتار شده‌اند بسیار مناسب است. همین‌طور آن‌هایی که به دنبال جستجوی ریشه‌های ترس‌ها اضطراب‌ها و سختی‌های زندگی‌شان هستند و به دنبال راهی برای بازسازی زیست روزمره و آفریدن حیاتی نو برای خود و اطرافیانشان‌اند.

Separator

یک جرعه از کتاب

ما در دوران کودکی به شیوه‌های مختلف آسیب دیده‌ایم. طرد، انتقاد، حمایت افراطی، بدرفتاری، بی‌توجهی یا محرومیت. در اثر این تجارب اولیه، تله‌های زندگی بخشی از وجودمان شده‌اند.
تله‌های زندگی، چگونگی تفکر، احساس، رفتار و نحوه‌ی ارتباط با دیگران را تعیین می‌کنند. این تله‌ها به احساس‌های شدیدی مثل عصبانیت، غمگینی و اضطراب دامن می‌زنند. حتی زمانی که در زندگی اوضاع بر وفق مراد است باز هم ممکن است قادر به لذت بردن از زندگی نباشیم.
رابطه‌ی شما با دیگران سطحی و تظاهرآمیز است. واقعا نمی‌توانید با دیگران صمیمی شوید و با آن‌ها راحت حرف بزنید. اگر دیگران با شما بدرفتاری کنند، دچار عصبانیت و کینه‌توزی می‌شوید و عطای رابطه را به لقای آن‌ها می‌بخشید.
اگر در دوران کودکی سعی کرده‌اید که مستقل عمل کنید و اطرافیان به جوانه‌های خودمختاری و استقلال‌طلبی شما آسیب زده‌اند، در دوران بزرگسالی دائم به دنبال افراد توانمندی می‌گردید که به آن‌ها وابسته شوید. به این افراد اجازه می‌دهید که به جای شما تصمیم بگیرند و بر زندگی شما حکومت کنند.
البته رفتار ما علاوه بر اینکه تحت تاثیر خلق‌وخو است، محیط نیز بر آن اثر می‌گذارد. محیط امن و حمایت‌گر حتی می‌تواند کودک کاملا خجالتی و کمرو را خونگرم و اجتماعی بار بیاورد. اگر کودک آسیب‌پذیر در محیطی بزرگ شود که دائم در معرض خطر باشد، ممکن است حساس و ترسو بار بیاید.
اگر وابسته بار آمده باشید در شکل‌بخشی و تقویت توانمندی برای عملکرد مستقل با شکست روبرو می‌شوید. شاید به این دلیل وابسته شده‌اید که والدین‌تان سخت از شما حمایت کرده‌اند، به جای شما تصمیم گرفته‌‌‌اند و مسئولیت‌های کارهای شما را به دوش کشیده‌اند. ممکن است خیلی هوشمندانه و ظریف با عیب‌جویی از شما باعث شده‌اند توانایی‌هایتان تضعیف شود.
وقتی دست به فرار از تله می‌زنیم عملا سر خودمان کلاه می‌گذاریم. در کوتاه‌مدت اگرچه از درد و رنج رها می‌شویم، اما عواقب این سحر نامبارک به‌تدریج پیدا می‌شود و دامنه‌ی مشکلات روزبه‌روز گسترده‌تر می‌گردد.
Separator

درباره نویسنده

جفری یانگ از متخصصان حوزه‌ی شناخت‌درمانی‌اند که سال‌ها به پژوهش و بررسی بیماری‌های روان‌شناختی مشغول بوده‌ است. او با جنت کلوسکو روی پروژه‌ّهای زیادی کار کرده‌اند و چندین مقاله و کتاب مشترک منتشر کرده‌اند. سبک نوشتاری آن‌ها ساده و همه‌فهم است و تلاش کرده‌اند تا مفاهیم پیچیده‌ی روان‌شناسی را با زبانی ساده و قابل‌فهم به عموم مردم برسانند. از مهم‌ترین دستاوردهای این دو استاد و پزشک آمریکایی می‌توان به ابداع طرح‌واره‌های درمانی اشاره کرد که در کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید مفصل به آن پرداخته‌اند.
Separator

سوالات متداول

ایده‌ی اصلی کتاب، تله‌ي زندگی است. تله‌ی زندگی آن الگوی تکرارشونده و مخربی است که سرچشمه در دوران کودکی دارد و پس از آن در طول زندگی گریبان‌گیر آدمی می‌شود. نویسندگان با شرح این مفهوم به انواع واکنش‌های طبیعی انسان به این تله‌ها می‌پردازند و نشان می‌دهند که چرا این واکنش‌ها مناسب نیستند و راه‌هایی برای درک، کنترل، تغییر و حذف این تله‌ها می‌دهند.
• شناخت‌درمانی اختلالات شخصیت؛ رویکرد طرحواره‌محور، ترجمه ی علی صاحبی، ارجمند
• طرحواره‌درمانی؛ راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی، ترجمه‌ی حسن حمیدپور، ارجمند
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.