جغد سیاه
معرفی خواندنی‌ترین کتاب‌ها
دسته بندی: روانشناسی

افسانه‌ی کاریزما؛ هنر جذاب بودن

اولیویا فاکس کابان
6 دقیقه
افسانه‌ی کاریزما؛ هنر جذاب بودن
73
1
درباره‌ی کتاب « افسانه‌ی کاریزما؛ هنر جذاب بودن»
رمز و رازهای جذابیت

معرفی کوتاه

افسانه‌ی کاریزما با کنار زدن باور قدیمی خدادادی بودن جذابیت، راه‌کارهایی را پیش روی خواننده می‌گذارد تا به کمک آن‌ها شخصیت محبوب و جذابی داشته باشد و در موقعیت‌های اجتماعی گوناگون آرامش و تاثیرگذاری بیشتری پیدا کند.

موضوع اصلی کتاب افسانه کاریزما

افسانه‌ی کاریزما درباره‌ی چیست؟

کاریزما چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد؟ آیا کاریزما یک صفت ذاتی است که برخی از ما داریم و برخی نه؟ یا یک مهارت قابل یادگیری است که همه می‌توانند آن را به دست بیاورند؟ این سوالات از جمله موضوعاتی هستند که اولیویا فاکس کابان، مشاور و مدرس رفتارهای اجتماعی، در کتاب افسانه‌ی کاریزما به آن‌ها پاسخ می‌دهد.
این کتاب، نتیجه‌ی تحقیقات علمی و تجربه‌های عملی نویسنده در زمینه‌ی روانشناسی، عصب‌شناسی و فن بیان است. نویسنده در این کتاب، به بررسی عوامل و تکنیک‌های مؤثر بر افزایش کاریزما می‌پردازد و با مثال‌های واقعی و تمرین‌های عملی، خواننده را قادر می‌سازد تا در موقعیت‌های گوناگون از خود چهره‌ای کاریزماتیک نشان دهد.

ساختار کتاب افسانه‌ی کاریزما چگونه است؟

کتاب افسانه‌ی کاریزما، سه بخش اصلی دارد که هر کدام فصل‌هایی از کتاب را به خود اختصاص داده‌اند:
بخش اول، درباره‌ی اصول پایه‌ای کاریزما است. نویسنده در این بخش، تعریف و انواع کاریزما را شرح می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه با استفاده از سه عامل اصلی که آن‌ها را حضور، قدرت و گرما می‌نامد، می‌توان کاریزمای خود را بهبود داد. 
بخش دوم، درباره‌ي تکنيك‌های كاربردي كاريزما است. نويسنده در اين بخش، به بيان روش‌های عملی برای کسب اعتماد، جلب توجه، تاثیرگذاری و برقراری رابطه با ديگران مي پردازد. همچنين، به شيوه‌های مقابله با استرس، خجالت، ترديد و منفی‌گرایی نيز اشاره می‌كند.
بخش سوم، درباره‌ی کاربردهای كاريزما در زندگی شخصی و حرفه‌ای است. نويسنده در اين بخش، به نحوه‌ی استفاده از كاريزما در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، جلسات کاری، فروش و رهبری پرداخته و نكات مفيدی را برای هر يك از اين شرايط ارائه می‌دهد.
نویسنده در پایان کتاب خلاصه‌ی بسیار مفیدی هم از هر فصل کتاب آورده که کار خواننده را خیلی راحت می‌کند.

3 بخش اصلی کتاب افسانه کاریزما

بالا بردن کاریزما در راستای شخصیت

افسانه‌ی کاریزما با توضیحات مفصل و در عین حال ساده‌اش، با راهکارهای بدیعش و با تمرین‌های موثرش کمک می کند تا گام‌به‌گام کاریزمایتان را بالا ببرید و به آن تاثیرگذاری دلخواه که هم‌راستا با شخصیت شماست دست یابید. این نکته‌ی مهمی است که برای بالا بردن تاثیرگذاری و کاریزماتیک بودن، نیازی نیست تغییری در ذات شخصیت‌تان ایجاد کنید.

رمزگشایی از کاریزما

کاریزماتیک شدن شامل تغییرات ساده‌ای در رفتار شماست. کاریزما شما را مجبور نمی‌کند برونگرا یا جذاب باشید یا شخصیت‌تان را تغییر دهید. این یک مهارت، یک نظم، مثل یک ورزش یا نواختن یک آلت موسیقی است. به کار، تمرین و مجموعه‌ی درستی از ابزارها نیاز دارد. این کتاب، ابزارهای مورد نیازتان را به شما می‌دهد؛ ابزارهایی که از مفاهیم نظام‌مند، از عصب‌شناسی تا شرطی‌سازی ورزشی می‌آیند. و چون هر روز با دیگران تعامل دارید، فرصت‌های بی‌شماری برای تمرین این مهارت‌ها خواهید داشت.

ایده‌ی اصلی کتاب

کاپان در افسانه ی کاریزما با پیش کشیدن سه عنصر اصلی رفتار کاریزماتیک را شرح می‌دهد:
حضور: داشتن آگاهی لحظه‌به لحظه از آنچه رخ می‌دهد. یعنی توجه به آنچه در جریان است به‌جای اینکه گرفتار افکار خود باشیم.
قدرت: قدرتمند دیده شدن یعنی اینکه نفوذ ما طوری درک شود که می‌توانیم بر دنیای اطرافمان تاثیر بگذاریم.
گرما: به‌زبان ساده، خوش‌نیتی در قبال دیگران است. گرما به ما می گوید که آیا مردم می‌خواهند از قدرتی که دارند به نفع ما استفاده کنند یا نه.

3 عنصر اصلی رفتار کاریزماتیک

منتقدان درباره ی افسانه‌ی کاریزما چه می‌گویند؟

«کاریزما یک موهبت نیست، یک ابزار است. کابان با این کتاب یک وعده‌ی بزرگ داده و آن را عملی می‌کند.» - ست گودین، نویسنده‌ی کتاب همه‌ی ما عجیبیم
«اگر به افزایش توانایی خود برای کاریزماتیک بودن در زمینه یا شغل منحصربه‌فرد خود علاقه دارید، این کتاب، مهارت‌های مستقیمی برای استفاده به شما می‌دهد.» - سایکولوژی تودی
«همه‌ی ما نمی‌توانیم مثل اسکندر کبیر یا مدونا، کاریزماتیک شویم، اما به‌کمک کابان، مطمئنا می‌توانیم به آن حالت خیلی نزدیک شویم!» - مارشال گلداسمیت نویسنده‌ی کتاب موجو

طرفداران افسانه‌ی کاریزما دیگر سراغ چه کتاب‌هایی بروند؟

آیین دوست‌یابی، دیل کارنگی، ترجمه‌ی حسن حسینی، قدیانی
علم نفوذ، برایان تریسی، ترجمه‌ی مهدی قراچه‌داغی، ذهن‌آویز
اثر مرکب، دارن هاردی، ترجمه‌ی علیرضا خاکساران، آموخته
هرگز سازش نکنید، کریس واس، ترجمه‌ی شهلا ثریاصفت، نوین توسعه
زبان بدن، الن پیز، ترجمه‌ی زهرا حسینیان، ترانه
راهنمای تنظیم هیجانات برای همه، ونسا ون ادواردز، ترجمه‌ی نسرین مصباح، پرنده
طرز فکر، کارول اس دویک، ترجمه‌ی شهلا ثریاصفت، نوین توسعه
کلید را بزن، چیپ هیث، ترجمه‌ی میترا معتضد، البرز
فکر کردن بی‌درنگ و بادرنگ، دانیل کانمن، ترجمه‌ی حسین علیجانی رنانی و جمشید پرویزیان، ققنوس
کتاب عادت‌های اتمی ، جیمز کلیر، ترجمه‌ی هادی بهمنی، نشر نوین (با رعایت قانون کپی‌رایت)

افسانه‌ی کاریزما را چه کسانی بخوانند؟

کتاب افسانه‌ی كاريزما، يك منبع جامع و کارآمد برای كسانی است كه می‌خواهند توانايی‌های ارتباط و تاثیرگذاری خود را افزايش دهند. نويسنده با زبانی ساده و روان، مفاهيم علمی را به صورت قابل فهم و كاربردی توضيح می‌دهد و با ارائه‌ی مثال‌ها و تمرين‌های متعدد، خواننده را تشويق می‌کند تا آنچه را كه خوانده است، به کار گیرد. اين كتاب، برای هر كسی كه می‌خواهد در زندگی شخصی و حرفه‌ای موفق‌تر باشد، بسیار سودمند است.

مروری بر آنچه خواندیم

افسانه‌ی کاریزما با کنار زدن باور قدیمی خدادادی بودن جذابیت، راه‌کارهایی را پیش روی خواننده می‌گذارد تا به کمک آن‌ها شخصیت محبوب و جذابی داشته باشد و در موقعیت‌های اجتماعی گوناگون آرامش و تاثیرگذاری بیشتری پیدا کند.
کابان در این کتاب، به بررسی عوامل و تکنیک‌های مؤثر بر افزایش کاریزما می‌پردازد و با مثال‌های واقعی و تمرین‌های عملی، خواننده را قادر می‌سازد تا در موقعیت‌های گوناگون از خود چهره‌ای کاریزماتیک نشان دهد.
نویسنده در پایان کتاب خلاصه‌ی بسیار مفیدی هم از هر فصل کتاب آورده که کار خواننده را خیلی راحت می‌کند.
اولیویا فاکس کابان متخصص حوزه‌ی کاریزما و رهبری است و در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا مثل هاروارد، ییل، استنفور و ام‌آی‌تی و سازمان ملل متحد سخنرانی کرده است. موضوع محوری فعالیت‌ها و سخنرانی‌های او توانایی تاثیرگذاری، متقاعدسازی و الهام بخشیدن به دیگران است..
کتاب افسانه‌ی كاريزما، يك منبع جامع و کارآمد برای كسانی است كه می‌خواهند توانايی‌های ارتباط و تاثیرگذاری خود را افزايش دهند.

Separator

یک جرعه از کتاب

برای افراد کاریزماتیک، این یک روش زندگی است. همه تحت تاثیر حضور آن‌ها قرار می‌گیرند. افراد به‌صورت مغناطیسی جذب آن‌ها شده و به‌صورت عجیبی احساس می‌کنند باید به هر طریقی که می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. افراد کاریزماتیک ظاهرا زندگی مسحورکننده‌ای دارند: آن‌ها گزینه‌های رمانتیک بیشتری دارند، پول بیشتری در‌می‌آورند و استرس کمتری را تجربه می‌کنند.
هرگونه ناراحتی جسمی که حتی اندکی بر حالت مشهود بیرونی -زبان بدنتان- تاثیر می‌گذارد، می‌تواند بر مقدار کاریزماتیک به‌نظر رسیدنتان تاثیر بگذرد. به هنگام تعامل با کسی، فرض کنید هر کاری که انجام بدهید، او احساس می‌کند (دست‌کم در سطح ناخودآگاه) که به او ربط دارد.
وقتی از مشتریانم می‌پرسم اگر عصای جادویی داشتید، نخستین مهارتی که در افرادتان بهبود می‌دادید چه بود، بیشتر مدیرعامل‌ها می‌گویند: «مهارت‌های بهتر شنیدن». شاید پیچیده و مسحورکننده به نظر نرسد، اما مهارت‌های شنیدن برای کاریزما کاملا الزامی هستند و بیشتر استادان کاریزما به فراوانی این مهارت را دارند. وقتی شنونده‌ی خوبی باشید، بدون گفتن حتی یک کلمه باعث می‌شوید دیگران کاملا احساس شنیده و درک شدن داشته باشند. در حقیقت، تحت تاثیر قرار دادن افراد فقط به وسیله‌ی گوش کردن و با توجه، بسیار ساده است.
اینکه به افراد یادآوری کنید حق انتخابی داشتند و آن‌ها شما، شرکت‌تان، خدمات‌تان یا پیشنهادتان را انتخاب کردند، یکی از مفیدترین ابزارها برای حفظ پشتیبانی آن‌ها از شما یا ایده‌ی شماست، به‌ویژه وقتی که موقعیت سخت می‌شود و افراد شروع به شکایت می‌کنند.
رد کردن افتخار به معنای تلاش برای پاک کردن خود است - کوچک‌ترین تعریفی که می‌گیرید. می‌توانید با فروتنی، کم‌اهمیت کردن تعریف و تمجیدها، دوباره قدرت خود را کم کنید. اما ما دیده‌ایم که وقتی در اصل با تحسین‌کننده‌های خود مخالفت می‌کنید و باعث می‌شوید احساس کنند که اشتباه کرده‌اند، این کار می تواند نتیجه‌ی معکوس بدهد.
مرزهای ناحیه‌ی آرامشتان را در موقعیت‌های کم‌ریسک بسط دهید. از سوی دیگر، وقتی در موقعیت‌های پرریسک هستید، ریسک ناراحت‌کننده یا نامعتبر شدن نکنید. ضمن یادگیری، در موقعیت‌های سخت یا مهم، به رفتارهای کاریزماتیک و سبک‌هایی که برایتان ساده‌تر هستند، پایبند باشید.
مطالعات، پیوسته نشان می‌دهد که در زمان بحران، مردم به‌صورت غریزی به سمت افرادی مي‌روند که برجسته، مطمئن و مصمم هستند. بحران باعث ایجاد عدم‌اطمینان می‌شود که احساس وحشت ایجاد می‌کند و مردم به هر آنچه گمان کنند وحشتشان را کم می کند، چنگ می‌زنند.
Separator

درباره نویسنده

اولیویا فاکس کابان
اولیویا فاکس کابان
دیگر کتاب‌های نویسنده
اولیویا فاکس کابان متخصص حوزه‌ی کاریزما و رهبری است و در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا مثل هاروارد، ییل، استنفور و ام‌آی‌تی و سازمان ملل متحد سخنرانی کرده است. موضوع محوری فعالیت‌ها و سخنرانی‌های او توانایی تاثیرگذاری، متقاعدسازی و الهام بخشیدن به دیگران است.
او ابزارهای عملی را از علوم رفتاری استخراج می‌کند و آن‌ها را برای کسب‌وکارها به‌صورت تکنیک‌های کاربردی درمی‌آورد.
علاوه بر این‌ها کابان یادداشت‌هایش را در نشریات بزرگ و معتبری مثل فوربز، نیویورک تایمز، بلومبرگ و بیزنس ریویو منتشر می‌کند.
کابان فرانسوی-آمریکایی است و به چهار زبان زنده‌ی دنیا مسلط است و عنوان مهم مشاور تجارت خارجی دولت فرانسه را هم به دوش می‌کشد.  
Separator

سوالات متداول

• افسانه کاریزما، ترجمه‌ی علی‌اکبر جنیدی جعفری، شباهنگ
• افسانهٔ کاریزما، ترجمه‌ی سعید یاراحمدی، آموخته
• افسانهٔ کاریزما، ترجمه‌ی نگار عباس‌نژاد، آرایان
• کاریزما، ترجمه‌ی منصور بیگدلی، بهار سبز
از کابان تنها کتاب افسانه‌ی کاریزما در ایران منتشر شده است.
Separator

کتاب‌های مشابه

Separator

نظر کاربران

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.